Na Slovensko zavítal renomovaný taliansky profesor umenia a histórie Francesco Caglioti, aby osobne preskúmal mramorovú bustu Cecilie Gonzagy. Ide o dielo, ktoré je podľa niektorých odborníkov možné pripísať renesančnému majstrovi Donatellovi. Na profesorovu návštevu upozornil denník Sme, ktorý sa s ním spojil prostredníctvom univerzity v Pise, kde pôsobí.
Počas svojho pobytu Caglioti bustu dôkladne analyzoval, fotograficky zdokumentoval a zozbieral všetky dostupné podklady. Sľúbil, že do konca augusta pripraví podrobnú správu, ktorú odovzdá slovenskému ministerstvu kultúry. Profesor zároveň uviedol, že po tejto návšteve už nebude potrebné, aby sa opäť vracal na Slovensko, ani aby sa samotné dielo prevážalo do Talianska. V odbornom posudku sa chystá venovať aj možnosti, že busta skutočne pochádza z dielne Donatella. Na artefakte je totiž vyrytý nápis „Opus Donatelli“, čo v latinčine znamená „práca Donatella“. Bližšie detaily však zatiaľ neprezradil. Informuje SME.
„Nech by boli závery pána prof. Francesca Cagliotiho akékoľvek, busta ako zbierkový predmet by mala byť vždy sprístupnená verejnosti, samozrejme, pri dodržaní všetkých zákonných podmienok a noriem, ktoré upravujú konkrétne parametre na jej prezentáciu,“ píše ministerstvo.
Profesor vysvetlil, že jeho metodika je postavená na desiatkach rokov skúmania a porovnávania tisícok umeleckých diel, čo mu umožňuje zachytiť aj jemné rozdiely medzi originálom a neskoršou napodobeninou. Busta, ktorá bola dlhé roky uložená v Spišskom múzeu v Levoči, bola na konci mája odvezená pod dohľadom polície a pracovníkov Ministerstva kultúry SR.

Rezort kultúry zároveň uviedol, že kvôli bezpečnostným rizikám musel prijať mimoriadne opatrenia na ochranu tohto vzácneho exponátu. Momentálne je uložená na inom mieste určenom v spolupráci s Ministerstvom vnútra SR. Ministerstvo odmieta akékoľvek podozrenia z nezákonného konania, pričom pripomenulo, že v múzeu v Levoči bol pred niekoľkými mesiacmi zaznamenaný bezpečnostný incident.
Expertízy na buste stáli tisíce eur
Z verejných záznamov ministerstva kultúry vyplýva, že samotná obhliadka busty a odborné konzultácie od profesora Cagliotiho vyšli na 8-tisíc eur. Rovnaká suma bola vyčlenená aj na ďalšie odborné stanoviská. Ministerstvo mu hradilo aj cestovné náklady, pričom letenka z Talianska stála necelých 400 eur a ubytovanie v bratislavskom hoteli vyšlo na viac ako 330 eur. Termíny týchto výdavkov sú datované na začiatok júla.
Denník Sme sa obrátil aj na historičku umenia Martu Herucovú, ktorá bustu pôvodne objavila a skúmala. Pripomenula, že Caglioti patrí medzi popredných odborníkov na renesančné sochárstvo a v posledných rokoch sa intenzívne venuje práve Donatellovi. Od roku 2019 pôsobí na univerzite v Pise, predtým prednášal v Neapole a je autorom viacerých významných publikácií, napríklad Donatello a Mediciovci či História Dávida. V roku 2022 bol aj spolukurátorom veľkej výstavy o Donatellovi.
Podľa profesora išlo predtým o kópiu
Herucová prezradila, že ešte pred niekoľkými rokmi spolu s bývalou riaditeľkou levočského múzea Máriou Novotnou kontaktovali Cagliotiho so žiadosťou o odborný názor. V tom čase im však profesor napísal, že podľa jeho presvedčenia ide len o kópiu.
Podobný názor vyjadril aj v staršej eseji z roku 2021, kde spochybnil autenticitu busty.

Poukazoval na fakt, že nie sú známe žiadne portrétne busty od Donatella, a už vôbec nie také, ktoré by boli podpísané. Navrhol tiež hypotézu, že by mohlo ísť o napodobeninu busty svätej Konštancie, ktorá je súčasťou zbierok parížskeho Louvru, aj keď táto konkrétna socha sa Donatellovi nepripisuje.
Herucová však na svojom výskume trvá a tvrdí, že podpis na buste je kľúčovým dôkazom. Podľa nej neexistuje známy prípad, kde by niekto pridal falošný podpis na renesančné dielo. Argumentuje tiež tým, že nápis je vyhotovený v antickom štýle, čo zodpovedá Donatellovým zvykom čerpať inšpiráciu z antiky. V budapeštianskom archíve sa jej dokonca podarilo nájsť korešpondenciu medzi rodmi Csákyovcov a Gonzagovcov, ktorá by mohla súvisieť s týmto dielom, aj keď konkrétna zmienka o buste sa zatiaľ nenašla. Ako dôkaz autenticity uvádza aj mimoriadne prepracovaný kvetinový vzor na šatách busty s veľmi jemným reliéfom. Materiál aj štýl podľa nej plne zodpovedajú Donatellovej tvorbe. Herucová je presvedčená, že táto busta mohla dokonca slúžiť ako inšpirácia pre sochu v Louvri, ktorú profesor Caglioti označil za jej napodobeninu.