Nabíjanie mobilu v lietadle sa stáva MINULOSŤOU. Nové bezpečnostné opatrenie by vás mohlo prekvapiť

Končí sa pohodlné nabíjanie počas letu.
Končí sa pohodlné nabíjanie počas letu. Zdroj: Pexels/Humphrey Muleba, Pixabay, Freepik
Reklama

Počas tohtoročnej letnej sezóny sa mnohí cestujúci môžu na palubách lietadiel stretnúť s novými bezpečnostnými obmedzeniami. Viaceré letecké spoločnosti totiž zavádzajú zákaz používania a nabíjania externých nabíjačiek – powerbaniek – počas letu. Tento krok je reakciou na rastúci počet incidentov, ktoré sa v posledných rokoch spájajú s lítiovo-iónovými batériami. Príkladom je nedávny požiar na palube linky Virgin Australia, keď sa počas letu zo Sydney v úložnom priestore nad hlavami pasažierov vznietila powerbanka z príručnej batožiny jedného z cestujúcich.

Obavy aeroliniek nie sú prehnané. V januári sa podobný prípad stal v lietadle spoločnosti Air Busan ešte pred vzletom. Powerbanka tam spôsobila požiar, ktorý si vyžiadal evakuáciu všetkých 176 cestujúcich, pričom stroj úplne zhorel. Americký Federálny letecký úrad (FAA) zaznamenal od roku 2006 viac ako dvesto prípadov požiarov spôsobených powerbankami a celkovo vyše 500 incidentov súvisiacich s lítiovými batériami. Okrem samotného vzplanutia išlo aj o prehrievanie či zadymenie kabíny. Informuje o tom The Guardian.

Austrálske úrady upozorňujú, že priemerný cestujúci má počas letu so sebou aspoň štyri zariadenia s dobíjateľnými batériami – smartfóny, notebooky, elektronické cigarety či prenosné nabíjačky. Čím viac takýchto zariadení na palube je, tým vyššie je riziko, že niektoré zlyhá.

Prečo sú batérie rizikové

Lítiovo-iónové batérie sú tvorené viacerými komponentmi, vrátane tekutých elektrolytov, ktoré sú horľavé. Ak dôjde k poškodeniu alebo prehriatiu batérie, môže nastať tzv. tepelný únik – nekontrolovaný nárast teploty vedúci k požiaru.

Zdroj: Pexels/Pixabay

Profesor Neeraj Sharma z Univerzity Nového Južného Walesu vysvetľuje, že hoci výbuchy batérií sú zriedkavé, problém nastáva pri lacnejších zariadeniach, ktoré nemajú dostatočné bezpečnostné systémy. To sa týka napríklad nekvalitných powerbaniek, e-cigariet či vapes, ktoré bývajú menej regulované než smartfóny alebo notebooky.

Lietadlo je uzavretý priestor, z ktorého sa nedá ujsť, čo robí aj menší požiar veľmi nebezpečným. Batérie pri horení uvoľňujú toxické plyny a ich plamene sa veľmi ťažko hasia, pretože horí nielen lítium, ale aj plastový obal a ďalšie vysokoenergetické materiály. Bežná voda sa na tento typ požiaru použiť nedá, čo situáciu na palube ešte komplikuje.

Ako reagujú aerolinky

Viaceré spoločnosti, vrátane EVA Air, Thai Airways, Qatar Airways, Cathay Pacific, Singapore Airlines či jej nízkonákladovej dcérskej spoločnosti Scoot, úplne zakázali používanie powerbaniek počas letu.

Zdroj: Pexels/Steve Johnson

Niektoré povoľujú ich prepravu len v príručnej batožine, kde ich posádka môže mať pod dohľadom, a vyžadujú, aby boli uložené vo vrecku pred cestujúcim alebo pod sedadlom. Virgin Australia dokonca nariaďuje, aby boli náhradné batérie alebo powerbanky zabalené v pôvodnom obale, plastovom vrecku, ochrannom puzdre alebo aby boli ich kontakty prelepené, čím sa zníži riziko skratu.

Naopak, nie všetky spoločnosti pristúpili k prísnym obmedzeniam. Napríklad Smartwings stále umožňuje prepravu powerbaniek do kapacity 100 Wh v príručnej batožine a situáciu len monitoruje. Aj Ryanair povoľuje výkonnejšie zariadenia bez predchádzajúceho schválenia, zatiaľ čo väčšina aeroliniek vyžaduje pri batériách do 160 Wh povolenie a nad touto hranicou ich zakazuje úplne.

Austrálska agentúra pre bezpečnosť civilného letectva (Casa) zároveň upozorňuje, že notebooky a kamery môžu byť v odbavenej batožine len vtedy, ak sú úplne vypnuté. Náhradné batérie a powerbanky sa musia vždy nachádzať v príručnej taške, pretože v batožinovom priestore je riziko požiaru vyššie a ťažšie odhaliteľné.

Ako sa vyhnúť riziku

Odborníci radia, aby cestujúci nikdy nenabíjali powerbanky počas letu a nenechávali ich pripojené k zdroju dlhšie, než je potrebné. Lacnejšie powerbanky často nemajú ochranné obvody proti prebitiu, a preto je lepšie vyhnúť sa ich používaniu.

Zdroj: Pexels/I’m Zion

Nabíjanie cez noc alebo počas spánku sa neodporúča, pretože v prípade prehriatia si problém nemusíte včas všimnúť.

Pri cestovaní lietadlom je vhodné vopred si overiť pravidlá konkrétnej leteckej spoločnosti. Každý dopravca môže mať odlišné predpisy, najmä pri medzinárodných letoch, kde môžu platiť prísnejšie obmedzenia. Základné pravidlo však ostáva rovnaké – powerbanky a náhradné batérie patria do príručnej batožiny, nesmú prekročiť kapacitu 160 Wh a počas letu by sa nemali používať ani nabíjať.

Hoci prípady požiarov znejú desivo, odborníci upozorňujú, že moderné batérie sú vo všeobecnosti bezpečné, ak sa používajú podľa odporúčaní výrobcu a v správnych podmienkach. Riziko vzniku požiaru počas letu je nízke, no ak sa taká situácia stane, je oveľa nebezpečnejšia než na zemi, pretože evakuácia nie je možná. Preto aerolinky zavádzajú preventívne opatrenia, ktoré majú ochrániť cestujúcich aj posádku.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Cestovanie