Na slovenských cestách už čoraz častejšie stretnete autá, ktoré nesú označenie „Made in China“. Čo bolo ešte donedávna výnimočné, sa v posledných mesiacoch stáva bežnou súčasťou premávky.
V roku 2025 zažil slovenský trh doslova nápor čínskych automobiliek. „V roku 2025 sa na Slovensko nasypalo asi šesť nových značiek, ktoré tu predtým neboli,“ hovorí motoristický novinár Maroš Čabák. Informuje o tom portál tvnoviny.sk.
Luxusnejšie modely ako vstupenka do Európy
Čínske automobilky sa nesnažia zaujať lacnými vozidlami nižšej triedy. Namiesto toho do Európy, vrátane Slovenska, posielajú najmä modely, ktoré patria vo svojej domovine medzi prémiové.
Zákazníci dostávajú luxusnejšiu výbavu za porovnateľne nižšiu cenu ako pri tradičných značkách.
„Konkurujú dvojnásobne, v niektorých prípadoch trojnásobne drahším autám od tradičných výrobcov,“ vysvetľuje Čabák.
Kombinácia nižšej ceny a bohatej výbavy sa tak stáva čoraz silnejším argumentom pre slovenských zákazníkov, ktorí zvažujú kúpu nového auta.

Predajné čísla ešte nie sú rekordné, potenciál však áno
Aj keď predaje čínskych značiek zatiaľ nedosahujú prvé priečky v rebríčkoch, trend je rastúci. Ročne sa na Slovensku predajú zatiaľ len stovky áut, no podľa predajcov sa situácia môže čoskoro zmeniť. Záujem spotrebiteľov každoročne rastie a čínske značky si hľadajú stabilné miesto na trhu.
Zmeny badať aj na celoeurópskej úrovni – v prvom polroku 2025 takmer zdvojnásobili svoj podiel na európskom trhu.
Výzvy a otázniky
Zákazníci, ktorí nad kúpou čínskeho auta uvažujú, majú však stále množstvo otázok. Týkajú sa najmä servisu, dostupnosti náhradných dielov či životnosti a zostatkovej hodnoty auta po niekoľkých rokoch.
„Áno, má to úskalia. Číňania zatiaľ razia teóriu ‚predám a nestarám sa’,“ priznáva Čabák. Predajcovia však tvrdia, že sa situácia postupne zlepšuje a náhradné diely sa dovážajú podobne ako samotné vozidlá.
Rýchlosť, ktorou sa učia, znepokojuje konkurenciu
Veľké automobilky podľa odborníkov nemajú dôvod na podceňovanie konkurencie. Naopak. Čínske značky napredujú tempom, ktoré môže byť pre tradičné firmy znepokojujúce.
„Ohromne rýchlo sa učia. To, čo svetovým značkám trvá tri – štyri roky, Číňania urobia z kvartálu na kvartál,“ upozorňuje Čabák.
