Asistenčný režim jazdy v Tesle sa opäť dostal do centra pozornosti po tom, čo vozidlo v noci zišlo na železničné priecestie. O chvíľu ho zasiahol prechádzajúci vlak.
Elektrické vozidlá značky Tesla opäť čelia kritike pre nepredvídateľné správanie ich pokročilých jazdných systémov. V americkom štáte Pensylvánia sa jedno z áut v režime asistovanej jazdy samovoľne odklonilo z cesty a odbočilo priamo na koľaje. Posádka vozidla – rodičia s dieťaťom – stihla z auta vystúpiť len pár minút predtým, ako ho zasiahol prechádzajúci nákladný vlak. Informuje portál Futurism.
Auto odbočilo na koľaje samo
Ako informovala miestna stanica WFMZ, k incidentu došlo v skorých ranných hodinách. Podľa Jareda Renshawa, komisára hasičského zboru okresu Western Berks, bola Tesla v čase incidentu nastavená do režimu tzv. „samojazdiaceho“ módu. Pravdepodobne išlo o kontroverzný softvér Full Self-Driving (FSD), ktorého názov je podľa odborníkov zavádzajúci.
Práve FSD je dôvodom, prečo je Tesla podľa štatistík už druhý rok po sebe najčastejšie havarujúcou značkou v USA.
„Tesla v tomto režime sama odbočila na koľaje,“ uviedol Renshaw pre WFMZ. Rodina z auta včas vystúpila, čo jej zrejme zachránilo život.
Vlak napokon vozidlo zasiahol, no zrážka nebola čelná ani úplná. Podľa fotografií zverejnených miestnou odťahovou službou vlak zrejme zavadil o ľavé spätné zrkadlo Tesly, ktorá však inak neutrpela vážnejšie škody.
Na rozdiel od iných medializovaných prípadov išlo tentoraz skôr o šťastie než o technický úspech. Minulý rok sa v USA odohral incident, keď Tesla v režime FSD čelne narazila do vlaku, pričom vodič márne bojoval o ovládnutie auta.
Evakuácia a obavy z požiaru
Aj keď vozidlo vyzeralo byť nepoškodené, jeho odstránenie z koľajníc nebolo jednoduché. Záchranári ho nemohli len tak naložiť na plošinu – kvôli riziku poškodenia batérie. Tá totiž obsahuje lítium-iónové články, ktoré sú mimoriadne horľavé a v prípade vzplanutia by ich uhasenie vyžadovalo desaťtisíce litrov vody. Auto tak museli z koľají zodvihnúť žeriavom.
Hoci Renshaw už riešil niekoľko nehôd s Teslami, tento prípad bol výnimočný. „Mali sme už nehody s Teslami,ale nikdy nám nikto predtým nepovedal, že vozidlo bolo v režime samojazdy,“ povedal pre WFMZ
O to viac znepokojuje, že rovnaký softvér dnes poháňa aj autonómne robotaxíky, ktoré Tesla nedávno nasadila do premávky v texaskom Austine. Už v prvých týždňoch sa ukázalo, že nasadenie systému je technicky aj organizačne problematické.
Tesly čelia záplave problémov
Incidenty, pri ktorých sa Tesly samovoľne vrhajú pod vlaky, sú len vrcholom ľadovca. Zo zverejnených interných dokumentov známych ako „Tesla Files“ vyplýva, že vozidlá tejto značky zápasia s celou škálou vážnych bezpečnostných porúch.
Záznamy hovoria o viac než 2 400 prípadoch samovoľného zrýchlenia, 1 500 poruchách brzdového systému vrátane viac než 130 prípadov nečakaného núdzového brzdenia, ako aj 383 falošných zastavení v dôsledku chybnej detekcie prekážok. Informoval portál Živé.
Podľa výpovedí majiteľov sa vozidlá správajú nepredvídateľne – niektoré zrazu akcelerujú, iné bez varovania prudko zabrzdia, pričom vodiči neraz končia v priekope, narážajú do stien alebo iných vozidiel. Nechýbajú výpovede o tom, ako len o vlások unikli tragédii. Niektorí šoféri uvádzajú, že auto sa znenazdajky zastavilo uprostred diaľnice, čím vystavilo posádku extrémnemu riziku.
Situáciu ešte viac znepokojuje analýza Americkej národnej diaľničnej spoločnosti (NHTSA), podľa ktorej v 16 prípadoch narazila Tesla do stojaceho záchranného vozidla – a tesne pred nárazom sa Autopilot náhle deaktivoval. To naznačuje možnú taktiku výrobcu, ako sa vyhnúť právnej zodpovednosti: ak vozidlo formálne „nebolo na Autopilote“ v čase zrážky, Tesla môže tvrdiť, že za nehodu nenesie vinu.
YouTuberi a technickí nadšenci sa už pustili do vlastného testovania. V sérii simulovaných nebezpečných situácií skončila Tesla v porovnaní s konkurenciou výrazne horšie. Výsledky potvrdzujú, že systém, ktorý by mal vodičovi pomáhať, môže byť v skutočnosti bezpečnostným rizikom.