Dopravná situácia v Bratislave sa postupne zlepšuje. Vďaka novému priamemu spojeniu diaľnice D1 na D4 v smere od Trnavy, ktoré vodiči využívajú od konca júna, dochádza k citeľnému poklesu tranzitnej nákladnej dopravy v hlavnom meste. Zavedenie zákazu tranzitu totiž spôsobilo, že tisíce kamiónov si našli obchádzkovú trasu mimo mestských ciest.
Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) došlo po spustení tejto vetvy k výraznému zníženiu počtu nákladných vozidiel prechádzajúcich cez Bratislavu smerom na západ. Spoločnosť uvádza, že v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka klesol tranzit v tomto smere až o 65 percent. Len za prvý mesiac využívania nového napojenia sa cez obchvat presunulo takmer 33-tisíc kamiónov.
NDS pripomína, že odklon nákladnej dopravy z Prístavného mosta výrazne odbremenil hlavné dopravné ťahy v smere na Rakúsko, Česko a Maďarsko. Tieto zmeny v praxi znamenajú menej dopravného zaťaženia a menšie znečistenie ovzdušia. „Postupné otváranie nových úsekov sa prejavilo veľmi priaznivo najmä v oblasti tranzitu – doprava je plynulejšia, efektívnejšia a zároveň menej zaťažuje mestské prostredie,“ skonštatoval člen predstavenstva a riaditeľ pre investície NDS Július Mihálik.

Podobný efekt priniesol aj skorší presun tranzitu v opačnom smere, teda z Bratislavy na Žilinu, kde už od marca obchvat využívajú tisíce nákladných áut denne. Za päť mesiacov tadiaľto prešlo vyše 137-tisíc kamiónov, ktoré by inak prechádzali mestom. Vylepšené dopravné prepojenie podľa diaľničiarov pomáha nielen Bratislave, ale má aj širší dopad na dopravu v regióne. Napríklad na starej Seneckej ceste zaznamenali pokles nákladnej dopravy o tretinu oproti predchádzajúcemu roku.
Západ Bratislavy stále trpí
Napriek týmto pozitívnym zmenám však nové diaľničné napojenie nerieši všetky dopravné problémy hlavného mesta. Portál openiazoch.sk pripomína, že zložitejšia situácia pretrváva najmä v jeho západnej časti, kam vedie napojenie nultého obchvatu na diaľnicu D2 smerom do Českej republiky.
Kamióny, ktoré prichádzajú po novom obchvate, sa po prekročení Dunaja opäť pripájajú na pôvodný vnútorný obchvat Bratislavy, čím sa dopravná záťaž v tejto oblasti nezmenila. Riešením má byť v budúcnosti výstavba tunela Karpaty, ktorý by mal zabezpečiť prepojenie medzi Žilinou a Brnom mimo mestského územia. Tento projekt by umožnil presmerovať tranzit pod Malými Karpatmi a vyviesť ho až za hranice Bratislavy. Otázna však zostáva jeho realizácia, keďže náklady na výstavbu by boli extrémne vysoké.