Revolučná zmena na slovenských cestách: TÁTO novinka by mohla ZNÍŽIŤ NEHODOVOSŤ o 15 %

Zdroj: TASR - Radovan Stoklasa
Reklama

Slovenských vodičov môže v blízkej budúcnosti čakať významná novinka, ktorá má potenciál výrazne zvýšiť bezpečnosť v cestnej premávke. Reč je o prednom brzdovom svetle – inovatívnom bezpečnostnom prvku, ktorý by sa mohol stať súčasťou výbavy osobných i nákladných áut. Na rozdiel od tradičného brzdového svetla, ktoré upozorňuje účastníkov premávky za vozidlom, predné brzdové svetlo informuje aj tých v protismere či na križovatkách o tom, že vozidlo brzdí.

Zmenu prináša poslanec Národnej rady SR Michal Bartek (Hlas-SD), ktorý predložil návrh novely zákona o cestnej premávke. Cieľom je umožniť dobrovoľné používanie predného brzdového svetla na Slovensku. „Ide o to, aby sme v rámci slovenskej legislatívy povolili dobrovoľné používanie predného brzdového svetla, pretože kým nebude tento prvok homologizovaný, nie je možné jeho zákonné užívanie,“ vysvetlil Bartek. Informoval portál Topky.

Testovanie v praxi prinieslo pozoruhodné výsledky

Účinnosť predného brzdového svetla bola dôkladne overená v praxi. Počas roka prebiehal rozsiahly testovací projekt, v rámci ktorého bolo svetlo nainštalované na viac ako 3 000 vozidiel v Trenčianskom a Žilinskom kraji. Každé z týchto áut najazdilo v priemere 14 000 kilometrov, čo v súčte predstavuje vyše 38 miliónov kilometrov.

Dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity Miloš Poliak upozornil, že práve v krajoch, kde sa testovanie uskutočnilo, poklesla dopravná nehodovosť o 12 %, zatiaľ čo v ostatných častiach Slovenska sa znížila len minimálne – o 0,5 %. Poliak na základe týchto dát odhaduje, že inštalácia predného brzdového svetla na každé desiate vozidlo by mohla znížiť celkovú nehodovosť až o 15 %.

V roku 2023, kedy jazdili tieto vozidlá, poklesla v oboch krajoch dopravná nehodovosť o 12 percent. Porovnali ste to aj s ostatnými krajmi a všetky ostatné kraje spolu mali pokles nehodovosti na úrovni 0,51 percenta,“ poznamenal Poliak.

Zdroj: TASR – Radovan Stoklasa

Úspora desiatok miliónov eur a záchrana ľudských životov

Podľa Poliaka by takéto zníženie nehodovosti prinieslo nielen menej nehôd, ale aj výrazné zníženie ekonomických nákladov. „Ak by sa nám podarilo o 15 percent znížiť nehodovosť inštaláciou predných brzdových svetiel na 10 percent vozidiel, pri pesimistickom odhade by klesol počet usmrtených osôb o 39 obetí a celospoločenské náklady by sa znížili o 166 miliónov eur ročne,“ zdôraznil.

Ročné náklady spoločnosti na dopravné nehody pritom podľa neho dosahujú až 1,1 miliardy eur. Aj malý krok v prevencii môže mať preto obrovský dopad – nielen na štátny rozpočet, ale predovšetkým na ľudské osudy.

Vodiči novinku vítajú

Z testovania vyplynulo aj to, že verejnosť reagovala na predné brzdové svetlá veľmi pozitívne. Až 90 % vodičov vedelo, čo svetlo signalizuje, a viac ako 75 % ich považovalo za prínosné. Mnohí z nich dokonca vyjadrili želanie, aby sa tento bezpečnostný prvok stal súčasťou legislatívy.

Kristián Čulík z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity pripomenul, že testovanie prebiehalo od 22. septembra 2022 do 31. októbra 2023 a zúčastnili sa ho tisíce vodičov v reálnej premávke. „Viac ako 90 percent vodičov vedelo, čo to predné brzdové svetlo je a viac ako tri štvrtiny vodičov malo pozitívny názor na predné brzdové svetlo a boli by radi, keby sa v budúcnosti prijalo do legislatívy,“ uviedol.

Návrhom zákona sa má parlament zaoberať už počas septembrovej schôdze Národnej rady SR. Michal Bartek verí, že novela nájde podporu naprieč politickým spektrom. „Pri prezentovaných štatistikách vidíme jasný prínos používania tohto bezpečnostného prvku.“ uzavrel.

Ako informovali Aktuality, zavedenie predného brzdového svetla  sa dostáva aj na pôdu Európskeho parlamentu. Výsledky testovania v Žilinskom a Trenčianskom kraji ukázali, že tento bezpečnostný prvok dokáže efektívne prispieť k zníženiu nehodovosti. Keďže pri montáži priamo vo výrobe by boli náklady na jeho inštaláciu minimálne v porovnaní s cenou vozidla, ide o technológiu, ktorú by podľa odborníkov bolo vhodné schváliť pre všetky vozidlá naprieč Európskou úniou.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac