Rastúci počet stretov chodcov s jazdcami na elektrických kolobežkách či bicykloch prinútil poslanca Ľubomíra Vážneho predložiť návrh, ktorý má zlepšiť bezpečnosť v mestách. Navrhuje, aby sa do zákona dostala jasná hranica „rýchlosti chôdze“ – 6 kilometrov za hodinu.
Podľa dôvodovej správy ide o hornú hranicu priemernej rýchlosti dospelého človeka pri chôdzi, čo má zásadný význam pri znižovaní rizika vážnych úrazov. „Práve pri tejto rýchlosti je energia nárazu pri kontakte s chodcom minimálna a riziko vážnych zranení je výrazne nižšie,“ informuje portál Pravda.
Reakcia na pribúdajúce kolízie
Vážny pripomína, že kolobežky a bicykle sa stali „obľúbeným, dostupným a rýchlym spôsobom dopravy“, no zároveň pribúda neohľaduplné správanie ich používateľov. „K najčastejším porušeniam patrí ohrozovanie chodcov na chodníkoch, neprimerané správanie na cyklotrasách či neoprávnené technické úpravy, ktoré vedú k prekročeniu maximálnej rýchlosti 25 km/h,“ konštatuje predkladateľ.
Len v prvom štvrťroku 2023 bolo v Bratislave zaznamenaných desať nehôd medzi chodcami a jazdcami na kolobežkách, pričom jedna z nich skončila tragicky. Poslanec odhaduje, že skutočný počet incidentov je vyšší, keďže mnohé prípady sa nehlásia polícii.
Ako by nové pravidlo fungovalo
Limit 6 km/h by sa vzťahoval na všetky osoby pohybujúce sa po chodníkoch – od cyklistov cez kolobežkárov až po ľudí na korčuliach, skejtbordoch či inom športovom vybavení. Stanovenie konkrétnej hranice má podľa Vážneho uľahčiť dokazovanie priestupkov.
„Vzhľadom na narastajúci počet kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, bicyklov či iných prostriedkov s pomocným motorčekom pristupujeme k návrhu legislatívnej zmeny, ktorej hlavným cieľom je zvýšiť bezpečnosť chodcov na chodníkoch,“ píše sa v dôvodovej správe.
Zmeny aj pre starších vodičov
Okrem limitu na chodníkoch návrh rieši aj lekárske prehliadky vodičov. Povinnosť absolvovať ich by sa presunula z veku 65 na 70 rokov. Pre vodičov nad 80 rokov by ostala povinnosť kontroly každé dva a pol roka.
„Vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili minimum nehôd,“ zdôvodňuje Vážny. Podľa neho k bezpečnosti prispievajú modernejšie autá aj lepší zdravotný stav ľudí v tomto veku.
Zároveň by sa mala zamedziť duplicita prehliadok – ak by vodič absolvoval preventívnu prehliadku u všeobecného lekára, mohla by sa započítať aj ako lekárska kontrola potrebná pre vedenie motorového vozidla.
Ak návrh prejde, prekročenie „rýchlosti chôdze“ na chodníku by sa mohlo sankcionovať rovnako, ako iné dopravné priestupky.