Druhý úsek rýchlostnej cesty R2 medzi Košicami, Šacou a Košickými Oľšanami sa blíži k dokončeniu. Projekt priniesol modernú infraštruktúru, nové mosty aj historické objavy z rôznych období. Očakáva sa, že po otvorení výrazne zlepší dopravu v regióne a skráti cestovanie pre desaťtisíce motoristov.
Na stavbe košického obchvatu II. úseku R2 sa momentálne dokončujú asfaltové vrstvy, protihlukové steny a zvodidlá. Na odpočívadle Valaliky pribúdajú prvky drobnej architektúry, sadí sa zeleň a testujú sa technologické prvky vrátane kamerového systému. Prebiehajú aj kolaudačné konania, ktoré umožnia otvorenie cesty ešte pred zimou.
„Na jeseň sa Košice dočkajú obchvatu, ktorý spojí región, zrýchli cesty a prinesie modernú infraštruktúru pre desaťtisíce motoristov,“ uviedol prevádzkový riaditeľ NDS Rastislav Droppa. Nová cesta nielen zníži tranzitnú dopravu v meste, ale zároveň prepojí R4 od hraníc s Maďarskom cez D1 až po Prešov.
Od podpisu zmluvy po historické objavy
Výstavba R2 začala po podpísaní zmluvy v marci 2022. Prvé práce zahŕňali výrub krovín, pyrotechnický a archeologický prieskum.
Medzi najzaujímavejšie objavy patria:
- takmer 200 kusov munície z druhej svetovej vojny, vrátane granátov a nábojov,
- deväť hrobov z doby bronzovej,
- keramika a nálezy z praveku a stredoveku.
V júni 2022 sa po ukončení pyrotechnického prieskumu začalo s odstraňovaním ornice a spevňovaním vjazdov na stavenisko. O rok neskôr bola hotová tretina mostov, ktoré tvoria súčasť novej infraštruktúry.

Mosty a moderná infraštruktúra
Projekt zahŕňa 13 mostných objektov, z ktorých niektoré sú už dnes v prevádzke:
- most nad R2 medzi mestskou časťou Krásna a Nižnou Hutkou,
- most pri Valalikoch,
- spojenie Košíc s Kokšovom-Bakšou a Košickou Poliankou.
Ich spustenie zrušilo dočasné obchádzky a prinieslo lepšiu dostupnosť regiónu ešte pred oficiálnym otvorením celej rýchlostnej cesty.
Súčasťou stavby bola aj:
- revitalizácia mokrade s rozlohou viac ako 52 000 m²,
- vybudovanie retenčnej nádrže a jazierok,
- výsadba novej zelene.
Medzi poslednými prácami budú vegetačné úpravy a finálne doladenie infraštruktúry. O novú cestu sa bude starať Stredisko správy a údržby NDS v Košiciach, ktoré už pripravuje techniku a zázemie. Moderný obchvat výrazne uľahčí dopravu a zlepší dostupnosť regiónu pre motoristov, ktorí denne využívajú túto trasu.

NDS tento rok opravila niekoľko mostov
V tomto roku dokončila NDS opravy alebo technické úpravy na celkovo 30 mostoch. Najčastejšie ide o výmenu mostných záverov – tých bolo vymenených až 29. Okrem toho pracovníci opravovali rímsy na desiatich mostoch, menili zábradlie na piatich a zvodidlá na ďalších dvoch.
Významné úpravy sa uskutočnili napríklad na mostoch v Hlohovci a Podbanskom, ako aj v križovatke R1 a D1 pri Trnave, kde NDS upravila podhľad nosnej konštrukcie a spodnú stavbu. Na dvoch mostoch pri tuneli Považský Chlmec sa vykonalo geodetické meranie, dokončili sa práce na odvodnení mosta Podtureň a pokračujú prípravy komplexnej opravy mosta Horná Streda.
„Veľa prác realizujeme práve cez leto, vtedy sú aj intenzity najnižšie a spôsobuje to menšiu záťaž na dopravu,“ vysvetlil prevádzkový riaditeľ NDS Rastislav Droppa. Aktuálne sa vymieňajú mostné závery pri Trenčíne, v Bratislave a za tunelom Horelica. Diaľničiari tiež obnovujú náter dreveného mosta – ekoduktu pri Poprade a vymieňajú zvodidlá na troch mostoch na Liptove.
NDS upozornila aj na výstavbu nových mostov v okolí Košíc. Od minulého roka motoristi využívajú most nad budúcou R2 medzi košickou mestskou časťou Krásna a obcou Nižná Hutka, ako aj most z obce Valaliky k spaľovni a čističke odpadových vôd. Tento rok pribudli mosty, ktoré uľahčujú cestu medzi Košicami a obcou Kokšov – Bakša a medzi Košicami a Košickou Poliankou.
Cieľom všetkých prác je predĺžiť životnosť mostov, zlepšiť ich technický stav a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. NDS zdôrazňuje, že pravidelná údržba a výmena kľúčových prvkov sú nevyhnutné pre spoľahlivú diaľničnú infraštruktúru.