Ivan Mládek, známy predovšetkým ako spevák, hudobník, textár a komik, sa v posledných rokoch výrazne presadil aj ako maliar. Tento všestranný umelec, ktorý bol kedysi spolužiakom bývalého českého prezidenta Václava Klausa, sa dostal do sveta výtvarného umenia pomerne nečakane.
Jeho diela sa objavili na aukciách, kde dosiahli závratné sumy, a od tej chvíle sa maľovanie stalo jeho ďalšou životnou kapitolou. Píše Pluska.sk.
Mládek, vyštudovaný ekonóm a zakladateľ Banjo Bandu, sa roky spájal najmä s hudobnými projektmi, televíznymi reláciami a ikonickými piesňami ako Jožin z bažin či Skratky.

Publikum si ho pamätá zo zábavných programov, v ktorých kombinoval hudbu s humorom a svojsky vystavanými skečmi. Hoci jeho meno bolo dlhé desaťročia späté najmä s hudbou a satirou, po prekročení osemdesiatky sa čoraz viac sústredil na výtvarné umenie.
Jeho obrazy oscilujú medzi kubistickým vyjadrením a figurálnou tvorbou. Príkladom je plátno Banjo Band na pláži, ktoré patrí medzi jeho najdrahšie vydražené diela. Bolo to za vyše trinásťtisíc eur, aj keď pôvodná cena bola stanovená len na osemdesiat. Aj ďalšie jeho maľby si nachádzajú kupcov a na aukciách sa predávajú za tisíce eur. Obraz Ženský polonahý pohľad z okna pražskej strechy vystrelil z pôvodných šesťdesiat eur až na osem tisíc, pričom podobne vysoké sumy dosiahli aj ďalšie jeho práce. Len za necelé dva roky sa v jednom aukčnom dome vydražili jeho maľby za takmer tri milióny českých korún.
Odborníci pripisujú úspech jeho umeleckým kvalitám, ale aj charakteristickému humoru, ktorý preniká do každého obrazu.

Hoci erotika, ktorú kedysi využíval vo väčšej miere, už z jeho tvorby vymizla, dvojzmysly v nej zostali prítomné. Názvy ako Šel tudy, měl dudy či Zátišie s kozou a zeleninou odrážajú jeho schopnosť spájať výtvarný prejav s ironickým komentárom spoločnosti. Mládek sa nevyhýba ani reflexii aktuálnych udalostí, čo dokazuje dielo Mierne vedľajšie účinky vakcíny, reagujúce na pandémiu a verejnú diskusiu o očkovaní.
Zaujímavé je, že maľovaniu sa spočiatku bránil. Jeho otec bol maliar, no Mládek sa v mladosti rozhodol pre hudbu a dlhé roky sa štetcu vyhýbal.

K výtvarnému umeniu sa dostal až v sedemdesiatych rokoch, keď sa v rámci Banjo Bandu objavila myšlienka pripraviť vernisáž. Hoci pôvodne mali maľovať viacerí členovia kapely, nakoniec zostala úloha na ňom. Sám priznal, že prvé pokusy boli veľmi jednoduché a dnes sa za ne dokonca hanbí.

Maľovanie sa preňho stalo nielen zdrojom príjmov, ale aj osobnou vášňou. Hoci veľkú časť obrazov rozdal priateľom a známym, niektoré diela visia na prestížnych miestach. Jedným z nich je Noemova archa, ktorá zdobí interiér Bank of America v San Franciscu. Aj to dokazuje, že jeho tvorba má medzinárodný presah.
Napriek veku zostáva Mládek aktívny a tvrdí, že musí neustále tvoriť. Či už ide o hudbu, humor, alebo obrazy.

Jeho tvorba je dôkazom, že umelecké ambície sa môžu rozvíjať v každom období života a že aj človek, ktorého verejnosť roky vnímala ako humoristu, sa môže neskôr presadiť ako rešpektovaný výtvarník.