Odborníci varujú: Tento zlozvyk s klimatizáciou vás môže stáť zdravie aj bezpečnosť

Ilustračné foto. Zdroj: Canva/@donutaoos-images, @pexels, @harry-kao
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Klimatizácia v aute už dávno nie je len výbavou na zvýšenie pohodlia. V horúčavách dokáže rozhodnúť o tom, či vodič zostane sústredený alebo sa stane nebezpečenstvom pre seba i ostatných.

Kabína prehriata na 35 °C spomaľuje reakcie približne o pätinu, podobne, ako keby mal vodič v krvi pol promile alkoholu. Aj preto odborníci pripomínajú, že správne používanie „klímy“ je priamo otázkou bezpečnosti. Píše o tom aj Pravda.

Mnohí motoristi si klímu púšťajú nesprávne a zbytočne si komplikujú cestu. Tu je šesť chýb, ktoré sa opakujú najčastejšie:

  • Zapnutie na plný výkon v rozpálenom aute. Interiér odstaveného vozidla môže mať až 60 °C. Ak v takej chvíli zapnete klimatizáciu naplno, zbytočne ju preťažujete. Správny postup je vyvetrať, otvoriť dvere a okná, pustiť horúci vzduch von, a až potom zapnúť ochladzovanie.
  • Príliš dlhá recirkulácia vzduchu. Tento režim síce kabínu schladí rýchlejšie, ale rýchlo sa zvýši koncentrácia CO₂ a vlhkosť. Výsledok? Zahmlené okná a ospalosť. Po pár minútach recirkuláciu vypnite, alebo nechajte systém v režime Auto.
  • Úplné vypínanie klímy počas chladnejších rán. Aj keď nie je horúco, klimatizáciu je lepšie nechať zapnutú. Vysušuje vzduch, čím bráni zahmlievaniu okien pri stúpajúcej vonkajšej teplote.
  • Nesprávne nasmerované prieduchy. Keď vzduch fúka priamo na tvár či hrudník, spôsobí prievan a pocit chladu len u jedného cestujúceho. Oveľa účinnejšie je smerovať prieduchy nahor, prúd sa rozloží po celej kabíne.
  • Extrémne schladenie interiéru. Odporúča sa rozdiel maximálne šesť až sedem stupňov oproti vonkajšej teplote. Prudké teplotné šoky sú záťažou pre organizmus. Ak je vonku 35 °C, nie je dobrý nápad nastavovať v aute „ľadových“ 20 °C.
  • Zanedbaná údržba. Klimatizácia potrebuje pravidelný servis rovnako ako brzdy či motor. Najdôležitejšia je výmena filtra, zvyčajne každých 15 až 20-tisíc kilometrov. Inak klesá účinnosť a vo filtri sa množia baktérie.

Klíma nie je nepriateľ spotreby

Obavy zo zvýšenej spotreby paliva sú prehnané. Moderné systémy sú úsporné a rozdiel v spotrebe je len v decilitroch. V porovnaní s rizikom, že vodič stratí pozornosť a schopnosť rýchlo reagovať, je to zanedbateľná cena.

Navyše, klimatizácia pomáha odvlhčovať vzduch v kabíne, takže účinne bráni zahmlievaniu čelného skla a zlepšuje viditeľnosť. Odborníci upozorňujú, že dôležité je aj jej pravidelné používanie. Ak zostáva dlhodobo vypnutá, môže dôjsť k vysychaniu tesnení a úniku chladiacej zmesi. Servisné prehliadky preto neslúžia len na výmenu filtra, ale aj na kontrolu množstva chladiacej látky, kompresora či tesnosti celého systému.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti