Ministerstvo dopravy pod vedením Jozefa Ráža (nom. Smer) pripravuje najväčšiu zmenu v slovenskej železničnej doprave za posledné desaťročia. Kým doteraz mali vlaky vo vnútroštátnej doprave prakticky monopolne v rukách Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), v priebehu nasledujúcich rokov sa na tratiach otvoria dvere aj súkromným dopravcom. Najdôležitejšou súčasťou plánu je prestížna linka spájajúca Bratislavu s Košicami.
Slovensko musí podľa nariadenia Európskej únie do roku 2030 otvoriť všetky vnútroštátne železničné linky súťaži dopravcov. Rezort dopravy plánuje podľa Pravdy prvé tendre vyhlásiť už koncom budúceho roka a s ich výsledkami počíta v prevádzke od roku 2029.
Prvou lastovičkou bola linka Bratislava – Komárno, na ktorej do roku 2020 jazdil RegioJet. Nasledovať má najvýznamnejší vnútroštátny spoj – Bratislava – Košice, ktorý pretína celé Slovensko a spája západ s východom. Linka vedie cez Trnavu, Trenčín, Žilinu či Poprad a denne ňou cestujú tisíce ľudí.
Prečo práve Bratislava – Košice?
Podľa rezortu ide o ideálny test liberalizácie. Linka má vysoký počet cestujúcich, čo zabezpečuje stabilný príjem pre prevádzkovateľov.
Zároveň môže súťaž medzi dopravcami priniesť:
- častejšie spoje a vyššiu dochvíľnosť,
- komfortnejšie cestovanie (klimatizácia, wifi, nové vozne),
- lacnejšie lístky,
- odľahčenie ciest a zníženie dopadu na klímu.
Ak sa tento experiment podarí, podľa odborníkov dokáže na Slovensku odštartovať novú éru vlakovej dopravy.

Opravený harmonogram po kritike
V roku 2023 Európska komisia upozornila, že pôvodný harmonogram nebol v súlade s pravidlami EÚ. Mal totiž zvýhodňovať súkromníkov, ktorí si mohli vyberať najlukratívnejšie trate, zatiaľ čo štátu zostávali finančne nevýhodné úseky.
Ministerstvo preto pripravilo novú schému: kto získa výnosnú linku, bude musieť prevádzkovať aj tú menej atraktívnu. Podľa Ráža sa tým zabráni deformovaniu trhu a nespravodlivému oslabovaniu ZSSK.
Čo je vlastne liberalizácia?
Jednoducho povedané – ide o otvorenie trhu viacerým dopravcom. Kým dnes má ZSSK monopol, po roku 2030 budú môcť o zákazníkov súťažiť aj iní hráči. Pre cestujúcich to znamená viac možností výberu, pre štát menšie náklady na dotácie a pre trh zdravšiu konkurenciu.
Potenciálni hráči na trhu
- RegioJet (ČR) – skúsenosti zo Slovenska (Bratislava – Komárno, IC spoje)
- Leo Express (ČR) – menší, no moderný dopravca
- ÖBB (Rakúsko) a Deutsche Bahn (Nemecko) – európski giganti s obrovskou flotilou
- Arriva – súčasť Deutsche Bahn, na Slovensku už prevádzkuje autobusy
Politické spory a minulosť
Otázka liberalizácie železníc nie je na Slovensku nová. RegioJet prevádzkoval vlaky na trase Bratislava – Košice do roku 2017, no z trhu odišiel pre nerentabilnosť a zvýhodňovanie štátneho dopravcu.
Andrej Danko (SNS) vtedy RegioJet tvrdo kritizoval – podľa neho si súkromník vyberal iba lukratívne trate a ignoroval menej atraktívne regióny. Štát následne obnovil IC vlaky, pričom zvýhodnené podmienky (napríklad bezplatná preprava pre študentov a dôchodcov) RegioJetu definitívne zlomili väz.

Minister Ráž tvrdí, že liberalizácia:
- ušetrí verejné financie,
- prinúti ZSSK zvýšiť efektivitu,
- prispeje k ekologickej doprave.
Naopak opozícia (Demokrati) namieta, že harmonogram je nerealistický. Upozorňujú na technické problémy, nedostatok moderných vlakov aj ignorovanie Plánu dopravnej obsluhy. Podľa Michala Kiču štát pre slabú prípravu už prišiel o možnosť ušetriť vďaka súkromníkom.
Minister dopravy zdôraznil, že financovanie železníc pôjde ruka v ruke s konsolidačnými opatreniami. Eurofondy by mali pokryť napríklad výstavbu diaľnice D3. Problémový úsek Turany – Hubová sa má presunúť na Military Mobility, európsky program, ktorý podporuje strategickú infraštruktúru aj pre pohyb vojenských jednotiek.