Najväčšie rakúske obchodné reťazce čelia žalobe za údajne nekalé praktiky pri uvádzaní zliav. Podľa ministerstva sociálnych vecí totiž neuvádzajú najnižšie ceny z posledných 30 dní, čím spotrebiteľom vytvárajú ilúziu výraznejšej úspory. Pod paľbou kritiky sa ocitli Billa, Spar, Hofer a Lidl.
Rakúske ministerstvo sociálnych vecí podalo prostredníctvom Združenia pre spotrebiteľské informácie (VKI) žaloby na štyri najväčšie obchodné siete, ktorými sú Billa, Spar, Hofer a Lidl. Dôvodom je nedostatočná transparentnosť pri zobrazovaní cien počas zľavových kampaní, píše portál orf.at.
„Približne 40 percent nákupov je v zľavách. Mnohí ľudia sa rozhodujú práve na základe rôznych akcií. Preto si myslíme, že musia byť transparentné, čo teraz nie je,“ uviedla štátna tajomníčka rakúskeho ministerstva sociálnych vecí a ochrany spotrebiteľa Ulrike Königsbergerová-Ludwigová.
Podľa zákona o označovaní cien musia reťazce pri akciách uvádzať najnižšiu cenu za posledných 30 dní. Ministerstvo tvrdí, že to často nerobia, a tým spotrebiteľov uvádzajú do omylu.
Klamlivý dojem o úsporách
Príkladom je situácia, keď obchodníci v krátkom čase spustia viacero akcií na rovnaký produkt. Ak sa následná zľava porovnáva nie s predchádzajúcou akciovou cenou, ale s krátkodobo zvýšenou bežnou cenou, vzniká falošný dojem vyššej úspory.
Ministerstvo upozorňuje, že v takých prípadoch by zľavy nemali byť vôbec propagované. V realite však ide o bežnú prax, najmä v rakúskych supermarketoch.
Na otázky agentúry APA zareagovali všetky dotknuté spoločnosti, Spar, materská firma Billy Rewe, Lidl aj Hofer, jednotne s tým, že detaily žaloby zatiaľ nepoznajú, a preto sa k nej nemôžu oficiálne vyjadriť.
„Predpisy a zákony týkajúce sa cien nie sú v žiadnej inej krajine ani zďaleka také prísne ako v Rakúsku a naši predajcovia potravín ich dodržiavajú. K žalobe sa zatiaľ nemôžeme vyjadriť, pretože, žiaľ, ešte nebola doručená štyrom dotknutým predajcom,“ uviedol Rainer Will, výkonný riaditeľ Nemeckého združenia maloobchodníkov, v relácii Morgejournal na stanici Ö1, cituje ho portál orf.at v ďalšom článku.
Zľavy ako nákupné lákadlo
Odborníci upozorňujú, že zľavy nie sú len o úspore. Obchodníci totiž rátajú s tým, že zákazník si spolu so zľavneným tovarom vloží do košíka aj množstvo iných, nezľavnených produktov.
Rakúske médiá dodávajú, že domáce reťazce využívajú zľavové kampane ešte intenzívnejšie než v iných krajinách.
Slováci radi nakupujú v rakúskych supermarketoch
Napriek podozreniam a žalobám sa rakúske obchody tešia veľkej obľube aj medzi Slovákmi, píše portál tvnoviny.sk. Najmä pohraničné regióny sú pre nich častým nákupným cieľom.
Dôvodom sú podľa zákazníkov lepšia kvalita tovaru, širší výber a atraktívne ponuky, medzi ktorými práve zľavy zohrávajú významnú úlohu.