Počet samovrážd na železnici je alarmujúci. ZSSK a IPčko spúšťajú kampaň, ktorou chcú podať pomocnú ruku

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci s Krízovou linkou pomoci IPčko ohlásili v stredu na železničnej stanici v Trnave spustenie preventívnej kampane Pomoc prichádza vlakom. Stalo sa tak pri príležitosti Medzinárodného dňa prevencie samovrážd. Foto: Facebook/ZSSK, Facebook/IPčko, ilustračné/freepik/EyeEm
Reklama

Ukončiť život na železnici sa každoročne rozhodnú desiatky ľudí. Mnohí nevidia východisko z náročnej situácie, a preto volia tento spôsob, ktorý sa vo väčšine prípadov končí fatálne. 

V stredu 10. septembra si pripomíname Medzinárodný deň prevencie samovrážd, ktorý má upozorniť na nelichotivé štatistiky úmrtí pod kolesami vlaku.

Trend so samovraždami neklesá

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) preto v spolupráci s Krízovou linkou pomoci IPčko ohlásili v stredu na železničnej stanici v Trnave spustenie preventívnej kampane Pomoc prichádza vlakom.

Tragédií na koľajniciach neubúda, na čo upozornil riaditeľ národného dopravcu Peter Helexa. „My by sme to chceli aj týmto spôsobom zvrátiť. Vybavili sme 42 regionálnych vlakov nálepkami, aby ľuďom, ktorí sa cítia ťažko, sú v núdzi, premýšľajú nad ukončením svojho života, jasným posolstvom ponúkli pomoc. Na týchto nálepkách je uvedený priamo aj kontakt na IPčko, na horúcu linku,“ priblížil.

Z Trnavy symbolicky vyrazí jeden z týchto vlakov, deje sa tak práve preto, lebo Trnava eviduje najväčší počet pokusov aj dokonaných pokusov o samovraždu.

„Za rok 2024 evidujeme, bohužiaľ, 71 dokonaných pokusov o samovraždu a ďalších 15 prípadov, keď k tomu nakoniec nedošlo,“ doplnil Helexa s tým, že každý takýto incident ovplyvní nielen blízku rodinu človeka, ktorý si vzal život, ale aj zamestnancov ZSSK a cestujúcich.

Poskytnutie psychologickej pomoci

To potvrdil aj riaditeľ IPčka Marek Madro pre TASR. Vysvetlil, že cieľom spolupráce je eliminovať takéto samovraždy. „Len od začiatku roka sa na nás obrátilo 57 pracovníkov železníc, 62-krát sa na nás obrátili rodinní príslušníci,“ zhrnul.

Od začiatku roka 2025 malo IPčko vyše 83.000 kontaktov s ľuďmi, ktorí hľadali pomoc, a viac ako 6216 kontaktov k téme myšlienok na samovraždu.

Ilustračné foto. Zdroj: Facebook/IPčko

Uviedol, že spolupráca so ZSSK má viacero fáz. „Prvá ide dovnútra spoločnosti, kde je obrovská snaha podporiť zamestnancov zvládať takéto ťažké situácie, poskytnúť im psychologickú pomoc,“ ozrejmil Madro.

Druhá časť spolupráce je informovať verejnosť, že téma duševného zdravia je niečo, o čom treba rozprávať.  „Slovensko chce dať najavo všetkým ľuďom, ktorí prežívajú bolesť duše, že na to nemusia byť sami,“ doplnil s tým, že ľudské príbehy sa nemusia dostávať až na hranu samovraždy.

Život nemusí skončiť bodkou

Na sociálnej sieti zároveň vyzvali verejnosť, aby nezatvárali oči nad ľuďmi, ktorí sa trápia. Rovnako ich životu nemusia dať pomyselnú „bodku“. Je dôležité, aby vedeli, že pomoc existuje a odvážili sa o ňu aj požiadať.

Kampaň „Bodkočiarka“, ktorú realizuje IPčko, odkazuje na pokračovanie na konci vety. „Bodkočiarka je totiž tvorená bodkou, ktorá symbolizuje koniec, a čiarkou, ktorá znamená pokračovanie. Bodkočiarka je tak viac, ako len interpunkčné znamienko – je symbolom nádeje, pomoci a odhodlania ísť ďalej pre ľudí, ktorí sa pokúsili ukončiť svoj život,“ vysvetlili.

Kampaň IPčka „bodkočiarka“. Zdroj: Facebook/IPčko
Do kampane sa môže pripojiť široká verejnosť prostredníctvom sociálnych sietí, kde zdieľajú fotografie či videá so symbolom bodkočiarky nakreslenom na svojom tele alebo na akomkoľvek inom podklade. Má to odkazovať na stav, ktorý hovorí, že aj v časoch najväčšieho zúfalstva sa príbeh daného človeka ešte nemusí skončiť bodkou, ale môže pokračovať ďalej.

„Buďme pri ľuďoch, ktorí to potrebujú. Ukážme im, že na nich myslíme a že nám na nich záleží. Povzbuďme ich, aby siahli po pomoci,“ dodali z IPčka.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Z domova