Mnohé materské školy na Slovensku neprijímajú deti s cukrovkou, pretože im nemá kto podať nevyhnutný inzulín. Pre mnohé rodiny to znamená zásadné existenčné komplikácie – jeden z rodičov musí často zostať doma a prerušiť pracovný život, aby sa postaral o dieťa.
S týmto problémom sa stretla aj Alena Kyselicová, o ktorej dcére s diagnostikovaným diabetom informoval portál tvnoviny.sk. Kým predtým navštevovala škôlku bez problémov, po určení diagnózy ju zariadenie odmietlo. Matka vysvetlila, že bez osoby, ktorá by dcére aplikovala inzulín, jej dieťa škôlku navštevovať nemôže.
Nedostatok personálu
Primátor Bánoviec nad Bebravou Róbert Gašparík priznal, že problém spočíva v absencii odborne vyškolených pracovníkov. Podľa neho je aplikácia liečby výhradne v kompetencii zdravotníckeho personálu a pedagógovia či vychovávatelia takúto povinnosť plniť nesmú.
Tento stav sa netýka len jednej lokality, ide o systémový problém naprieč celou krajinou. Rodičia v takýchto prípadoch čelia dileme – buď nechajú dieťa v škôlke len na krátky čas a potom ho musia vyzdvihnúť, alebo sa oň starajú doma. Ako upozorňuje Kyselicová, takáto situácia nepostihuje len ich rodinu, ale stovky ďalších rodičov detí s diabetom.
Podľa ministerstva školstva je takýto postup nelegálny. Tlačová hovorkyňa rezortu Katarína Kohútiková zdôraznila, že odmietnutie dieťaťa kvôli zdravotnému stavu možno považovať za diskrimináciu. Podľa nej by mali byť zamestnanci škôl oboznámení s podstatou ochorenia a zabezpečiť primerané podmienky, aby dieťa mohlo predprimárne vzdelávanie absolvovať.
Rodičia navrhujú ako riešenie prítomnosť zdravotníka v školách, ktorý by inzulín aplikoval. Primátor Gašparík však upozornil, že financie na takýto personál momentálne mesta nemajú, hoci do budúcnosti túto možnosť nevylučuje. Ako dočasné riešenie ponúkol rodičom individuálne predprimárne vzdelávanie podľa zákona, s čím nakoniec súhlasili.
Hľadajú trvalé riešenie
Individuálne vzdelávanie možno niektorým rodinám pomôže krátkodobo, no dlhodobo tento model nepostačuje. Deti potrebujú kolektív a vzdelávací proces v škôlkach, zatiaľ čo rodičia sa potrebujú vrátiť do pracovného života. Problém tak zostáva otvorený a čaká na systémové riešenie.