Austrálska telekomunikačná spoločnosť Optus čelí „významným následkom“ zo strany vlády po tom, čo výpadok jej služieb minulý týždeň viedol v krajine k niekoľkým úmrtiam.
Stovky ľudí sa na viac ako polovici územia štátu nemohli zhruba 13 hodín dovolať záchranným službám, píše BBC. Optus – jeden z dvoch hlavných telekomunikačných poskytovateľov v krajine – uviedol, že v dôsledku výpadku systémov zomreli najmenej traja ľudia, ktorí si nemohli privolať pomoc.
Čakali takmer dva dni
Minulý štvrtok zlyhalo viac ako 600 hovorov na tiesňové linky, prevažne z Južnej Austrálie, Západnej Austrálie a Severného teritória. Najmenej dva hovory aj z juhozápadného Nového Južného Walesu sa nepodarilo prepojiť.
Optus ale čakal 40 hodín, než informoval verejnosť o incidente a rovnako neinformoval regulačné orgány, kým sa problém nevyriešil. Je to v rozpore so štandardnou praxou, uvádza Austrálsky úrad pre komunikácie a médiá (Acma).
Spoločnosť je pod paľbou kritiky za oneskorené riešenie incidentu, keďže ide o druhý takýto výpadok pre firmu za dva roky. Na tlačovej konferencii v piatok popoludní šéf spoločnosti Optus Stephen Rue pripísal výpadok technickej chybe zistenej počas modernizácie siete.
Spoločnosť o incidente nevedela 13 hodín
Generálny riaditeľ spoločnosti sa ospravedlnil rodinám obetí a verejnosti za „úplne neprijateľné“ zlyhanie. Národný regulačný orgán pre komunikácie prípad už vyšetruje.
Rue dodáva, že spoločnosť o incidente nevedela 13 hodín. Viacerí zákazníci sa snažili spoločnosť informovať, že jej sieť nefunguje, ale sťažnosti neboli riešené „tak, ako by sa očakávalo“, povedal.
„Chcel by som zopakovať, ako veľmi ma mrzí strata životov štyroch ľudí, ktorí sa v čase núdze nemohli dostať k záchranným službám,“ povedal Rue v nedeľu. „Môžem vás uistiť, že sme podnikli a podnikneme opatrenia, aby sa zabezpečilo, že sa to v budúcnosti nestane.“
Rue tvrdí, že kontroly vykonané po obnovení služieb potvrdili úmrtie troch ľudí vrátane chlapčeka, hoci polícia odvtedy ozrejmila, že zlyhanie siete v tomto prípade je „nepravdepodobné“, že stálo za príčinou úmrtia. Úrady v štáte Západná Austrália sa domnievajú, že došlo k úmrtiu štvrtej osoby, ktorej hovor na tiesňovú linku zlyhal.
Mal by zvážiť rezignáciu
Hovorca spoločnosti ACMA vo vyhlásení uviedol, že regulačný orgán je „hlboko znepokojený“ situáciou a jej riešením.
„Austrálčania musia mať možnosť kontaktovať záchranné zložky kedykoľvek potrebujú pomoc. Toto je najzákladnejšia zodpovednosť každého telekomunikačného poskytovateľa voči verejnosti.“
Regulačný orgán už predtým zistil, že spoločnosť Optus počas výpadku v roku 2023 neposkytla prístup k službám tiesňového volania 2 145 ľuďom a následne neskontrolovala 369 ľudí, ktorých zasiahol výpadok. Spoločnosť bola pokutovaná vo výške viac ako 12 miliónov austrálskych dolárov (6,7 miliónov eur).
Austrálsky premiér Anthony Albanese sa na adresu riaditeľa spoločnosti Stephena Ruea vyjadril, že by mal zvážiť svoju rezignáciu.