Slovensko čakajú najväčšie zmeny v cestnom zákone za posledné roky. Ministerstvo vnútra pripravilo rozsiahlu novelu, ktorá prináša prísnejšie postihy pre vodičov, nové pravidlá pre kolobežky, obmedzenia pre taxíky či rozdelenie vodičských skúšok. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách, kde ročne zomierajú stovky ľudí a tisíce ďalších utrpia zranenia.
Dopravné predpisy na Slovensku čakajú najrozsiahlejšie zmeny za posledné desaťročia. Cestná premávka je dlhodobo poznačená vysokým počtom nehôd, zranení aj tragických úmrtí, pričom za mnohé môžu nepozornosť či ľahkovážnosť vodičov. Ministerstvo vnútra preto prichádza s novelou zákona, ktorá má zmeniť zaužívané pravidlá – od prísnejšieho trestania rýchlej jazdy cez nové podmienky pre vodičov kolobežiek až po úpravu systému skúšok pre budúcich šoférov. Novela má podľa Pravdy ambíciu nielen priblížiť Slovensko k bezpečnostným štandardom Európskej únie, ale aj vytvoriť prostredie, v ktorom sa vodiči, chodci a cyklisti budú cítiť istejšie.
Prečo prichádza novela
Dopravná bilancia na Slovensku je alarmujúca. Len v roku 2024 polícia evidovala 11 451 nehôd, pri ktorých zahynulo 262 ľudí. Ťažko sa zranilo 814 osôb, ďalších takmer päťtisíc utrpelo ľahšie poranenia. Medzi obeťami bolo 67 chodcov a 22 cyklistov či jazdcov na elektrických kolobežkách. Až 1 276 nehôd bolo spôsobených pod vplyvom alkoholu. „Naším cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom budú tragické dopravné nehody výnimkou a nie pravidlom,“ zdôraznil minister vnútra Matúš Šutaj Eštok. Novela vychádza aj z Národnej stratégie bezpečnosti cestnej premávky 2021 – 2030 a zosúlaďuje slovenské pravidlá so štandardmi iných krajín EÚ.
Prísnejšie sankcie za rýchlosť
Jednou z kľúčových zmien je sprísnenie postihov pre vodičov prekračujúcich rýchlosť. Po novom bude závažným porušením prekročenie limitu o viac než 30 km/h v obci a o viac než 40 km/h mimo obce. Doposiaľ to bolo až o 50, respektíve 60 km/h. Výšky pokút sa nemenia, ale upravujú sa rozpätia podľa prekročenia rýchlosti.
Objektívna zodpovednosť bez výnimiek
Zásadnou novinkou je aj rozšírenie objektívnej zodpovednosti. Pokuta sa bude týkať vždy majiteľa auta – ten sa už nebude môcť vyviniť tým, že označí konkrétneho vodiča. Do tejto kategórie po novom patria jazda v protismere, blokovanie križovatky, nedodržanie vzdialenosti, používanie mobilu za volantom či jazda bez pásu. Majiteľ si môže uplatniť náhradu u vodiča, pokutu však zaplatí on.
„Trikrát a dosť“ bude platiť dlhšie
Lehota evidovania troch závažných priestupkov sa predlžuje z jedného na dva roky. Ak vodič trikrát vážne poruší pravidlá, bude musieť absolvovať rehabilitačný program, doškoľovací kurz a preskúšanie. Štvrté závažné porušenie v tomto období znamená odobratie vodičského preukazu, ktorý bude možné získať späť len po splnení prísnych podmienok vrátane zdravotného a psychologického preskúmania.
Zmeny v križovatkách a práva chodcov
Novela ruší zákaz otáčania na riadených križovatkách a umožní predchádzanie na hlavných cestách s minimálne dvoma pruhmi v jednom smere. Predbiehať však nebude možné v iných prípadoch. Posilní sa tiež ochrana chodcov – prednosť získajú už v momente, keď sa viditeľne chystajú vstúpiť na priechod, no nesmú tak urobiť náhle. Vodiči budú musieť prispôsobiť rýchlosť tak, aby mohli v prípade potreby okamžite zastaviť.
Kolobežky pod novými pravidlami
Elektrické kolobežky, segwaye a podobné zariadenia budú zaradené do kategórie malých elektrických vozidiel. Musia mať výrobný štítok, nesmú mať sedadlo a ich maximálna rýchlosť nesmie prekročiť 25 km/h. Používanie nevyhovujúcich vozidiel sa bude považovať za závažný priestupok. Po novom nebude obmedzený vek jazdcov, no e-kolobežky nesmú jazdiť po chodníkoch, s výnimkou detí do 10 rokov v sprievode dospelých.
Nové pravidlá pre vodičské skúšky
Žiadatelia o vodičský preukaz budú musieť absolvovať skúšky po novom v dvoch etapách. Najskôr ukončia teoretickú časť kurzu a až po jej úspešnom zvládnutí sa presunú k praktickému výcviku. Elektronické prihlasovanie na skúšky má priniesť väčšiu transparentnosť a zefektívnenie celého procesu.
Taxíky a bus-pruhy
Taxíky budú môcť využívať bus-pruhy len tam, kde to výslovne povolí dopravné značenie. Inak ostanú pruhy vyhradené autobusom, trolejbusom a výcvikovým vozidlám autoškoly.
Silnejšie slovo dopravného inšpektorátu
Dopravný inšpektorát získa opäť záväzné postavenie pri rozhodovaní o dopravnom značení, obchádzkach či povoľovaní zvláštneho využívania ciest. To znamená, že mestá a obce budú môcť napríklad zúžiť cestu alebo vytvoriť cyklopruh len so súhlasom polície.
Kedy zmeny vstúpia do platnosti
Ak novela prejde parlamentom, prvé ustanovenia začnú platiť 1. decembra 2025. Posilnené práva chodcov a prísnejšie opatrenia pre recidivistov nadobudnú účinnosť od 1. apríla 2026, a nové pravidlá pri skúškach vodičov od októbra toho istého roka.