V polovici septembra zistili inšpektori Štátnej poľnohospodárskej a potravinovej inšpekcie (SZPI) v prevádzke KFC v Liberci takmer deväť kilogramov mäsa po lehote spotreby. Reťazec, ktorý v Česku spravuje spoločnosť AmRest, sa tak dostal do formálneho správneho konania, ktoré môže vyústiť do pokuty.
Podľa inšpekcie ide o vážne porušenie potravinového zákona. KFC na margo incidentu uviedlo, že išlo o „ojedinelý prípad, ktorý bol plne odhalený a vyriešený“. Riaditeľka KFC Česko Ivana Makalová Dlouhá zdôraznila: „Je dôležité zdôrazniť, že mäso nebolo určené na predaj a malo byť vyradené ešte v ten večer. Postup však nebol dodržaný správne a mäso bolo zlikvidované až nasledujúce ráno.“
Spoločnosť AmRest doplnila, že KFC má nastavené prísne kontrolné mechanizmy vrátane interných auditov, externých inšpekcií a školení zamestnancov. Informuje o tom portál Expats.
Podnet od investigatívneho novinára
K odhaleniu prispela reportáž českého novinára Jana Tunu, ktorý na svojom YouTube kanáli zverejnil svedectvá bývalých zamestnancov KFC. Podľa nich sa v pobočke v Jablonci nad Nisou mali opakovane prelepovať štítky s dátumami spotreby.
Jeden zo svedkov tvrdil: „Keď mäso veľmi smrdí, tak sa umyje. Keď málo, tak sa ani neumyje.“ Ďalšia bývalá pracovníčka dodala, že aj zjavne pokazené mäso bolo spracované a predané zákazníkom. Objavili sa tiež obvinenia, že mäso bolo skladované v mrazničke viac než rok a potom uvedené do obehu s novým označením.
Tuna navštívil pobočku osobne, no od miestnej manažérky sa odpoveď na otázku ohľadom manipulácie s trvanlivosťou nedozvedel.
Reakcia inšpektorov: problémy sa opakujú
Hovorca SZPI Pavel Kopřiva potvrdil, že inšpektori sa podnetom zaoberajú. Zároveň pripomenul, že kontroly prebiehajú systematicky už dlhšie: „Od 1. januára tohto roku sme vykonali zhruba 70 kontrol v pobočkách KFC. Pochybenia v rámci právnych predpisov sme zistili v deviatich prípadoch.“
Najčastejšie išlo o hygienické problémy. V niektorých prípadoch boli odhalené nevyhovujúce vzorky ľadu s prekročenými limitmi pre koliformné baktérie a kolónie rastúce pri rôznych teplotách. Podľa Kopřivu sa v týchto situáciách vyžadovala napríklad aktualizácia príručky HACCP alebo doplnenie postupov pri výrobe a čistení ľadových zariadení.
Problémy sa objavili aj v Dánsku
Podobné podozrenia čelil reťazec aj v Dánsku. Tamojšia veterinárna správa preverovala interné komunikácie zamestnancov, ktoré naznačovali, že mäso sa „predlžovalo“ tlačou nových etikiet. Dánska televízia DRTV dokonca odvysielala program s názvom Podvod s kuracím mäsom v KFC. Výsledkom bolo uzavretie všetkých 11 reštaurácií KFC v krajine.
Hovorkyňa českej pobočky Barbora Cihlářová upozornila, že ide o samostatné podnikateľské subjekty: „V Česku značku KFC spravuje už 27 rokov spoločnosť AmRest, ktorá nie je nijako prepojená s podnikaním KFC v Dánsku.“
Slovenská reakcia: dôraz na kontrolu kvality
Denník HN oslovil slovenské zastúpenie KFC, aby zistil, ako funguje dohľad nad kvalitou na našom trhu. Agnieszka Imsirovic, Head of Marketing and Supply Chain/QA pre Rakúsko a Slovensko, uviedla: „Máme prísne pravidlá, aby sme zabezpečili, že naši zákazníci dostanú chutné a vysokokvalitné jedlo, na ktoré sú zvyknutí. Našich zamestnancov v reštauráciách pravidelne školíme a kontrolujeme našich dodávateľov. Všetky reštaurácie používajú čerstvé suroviny od zmluvných dodávateľov s jasne uvedenými dátumami spotreby, ktoré sa kontrolujú každé ráno, popoludní a večer.“
Doplnila tiež, že slovenské prevádzky podstupujú viacero úrovní kontrol vrátane interných auditov, nezávislých externých preverení a oficiálnych inšpekcií. „Pri všetkých auditoch na Slovensku neboli zistené žiadne problémy súvisiace s týmito obvineniami,“ zdôraznila Imsirovic.
Na otázku, či má Štátna veterinárna a potravinová správa SR informácie o podobných praktikách, reagoval jej riaditeľ Martin Chudý: „Informácie z českého youtube videa s najväčšou pravdepodobnosťou nie sú overené. Úloha orgánov úradnej kontroly potravín je jasne legislatívne vymedzená a nezahŕňa vyhľadávania na stránkach YouTube.“