Košice zažívajú náborovú ofenzívu, akú mesto ešte nezažilo – automobilka Volvo rozbieha veľký nábor a ponúka tisíce pracovných miest s nadpriemernými platmi a benefitmi. Nová továreň na elektromobily má zásadne zmeniť trh práce na východnom Slovensku a pritiahnuť nielen domácich, ale aj ľudí zo zahraničia.
Volvo rozbieha nábor v Košiciach vo veľkom štýle. Po meste sa objavili billboardy, reklamy v MHD aj cielené kampane na sociálnych sieťach, informoval Denník N. Automobilka potrebuje do roku 2026 obsadiť viac než 3 300 pracovných miest. Už teraz spúšťa masívnu náborovú vlnu, ktorá má prilákať nielen domácich, ale aj ľudí z celého regiónu východného Slovenska.
Tisíce pracovných miest a atraktívne platy
Volvo ponúka nástupné mzdy od 1 200 eur mesačne pre výrobných pracovníkov a výrazne vyššie platy pre technické pozície či manažment. Podľa údajov Ústredia práce sa v Košickom kraji dlhodobo drží nezamestnanosť na úrovni okolo 7 %, čo je viac ako celoslovenský priemer. Nová továreň môže tento podiel znížiť o celé percentá.
Zamestnanci získajú nielen stabilný príjem, ale aj benefity – príspevky na dopravu, stravovanie či možnosť kariérneho rastu v rámci medzinárodnej skupiny. Odborníci očakávajú, že Volvo pritiahne aj časť Slovákov, ktorí dnes pracujú v zahraničí, najmä v Maďarsku či Poľsku.
Automobilový priemysel na Slovensku už teraz zamestnáva viac než 240-tisíc ľudí. Volvo tak vstupuje do prostredia, kde sa o pracovníkov bijú viacerí veľkí hráči. V Žiline dlhodobo pôsobí Kia, v Bratislave Volkswagen a v Trnave Stellantis. Košické Volvo však vďaka modernej technológii a elektrickým modelom prináša iný profil výroby.
Podľa štatistík CEIC (globálna databázová a analytická platforma, ktorá zhromažďuje a sprístupňuje makroekonomické, odvetvové a finančné štatistiky zo sveta) vyrobili slovenské automobilky v roku 2023 približne 1,39 milióna áut.
Na porovnanie, v roku 2022 to bolo len 1,12 milióna áut:
- 2023 – 13,9 milióna áut
- 2022 – 11,2 milióna áut
- 2021 – 11,6 milióna áut
- 2020 – 8,6 milióna áut
Vstup Volva môže tento objem zvýšiť o ďalších 250-tisíc kusov ročne. To posunie Slovensko ešte vyššie v rebríčku najväčších výrobcov automobilov na obyvateľa.
Nová diaľnica ako spojenie s Maďarskom
Rozvoj automobilky úzko súvisí aj s dopravnou infraštruktúrou. Nedávno otvorený diaľničný úsek R4 z Košíc k hraniciam s Maďarskom výrazne uľahčí príchod pracovníkov zo severného Maďarska. Podľa odhadov môže denne dochádzať až niekoľko stoviek ľudí, čo rozšíri potenciálny pracovný trh pre Volvo. Zároveň sa zlepšuje logistika – rýchlejší presun dielov a komponentov smerom na juh prinesie nižšie náklady a vyššiu flexibilitu.
Hoci Volvo prináša tisíce pracovných miest, odborníci upozorňujú aj na riziká. Východné Slovensko už dnes bojuje s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily v strojárstve. Firmy budú musieť investovať do rekvalifikácií a spolupráce so strednými či vysokými školami.
Napriek tomu Volvo mení obraz Košíc a celého regiónu. Z billboardov, médií aj sociálnych sietí jasne vysiela odkaz: „Hľadáme ľudí, ktorí chcú tvoriť budúcnosť automobilového priemyslu.“ A vyzerá to tak, že tento odkaz padá na úrodnú pôdu.