Železnice Slovenskej republiky začali s rekonštrukciou najdlhšieho mosta u nás, ktorý sa nachádza pri Šali a vedie ponad rieku Váh. Ide o kľúčovú časť trate spájajúcej Bratislavu s Novými Zámkami, pričom jeho obnova bola odkladaná už viac než rok. Náklady dosahujú približne 15 miliónov eur, keďže stav historickej konštrukcie je kritický a vlaky po nej prechádzajú iba minimálnou rýchlosťou. Oprava je pritom zásadná nielen pre domácu, ale aj medzinárodnú dopravu.
Železničná spoločnosť Slovensko plánovala pôvodne zrýchliť spojenie medzi Bratislavou a Novými Zámkami už koncom minulého roka. Práce sa začali medzi stanicami Šaľa a Trnovec nad Váhom v auguste a cieľom bolo odstrániť časté meškania najmä na úseku cez Galantu. Po moste však aktuálne jazdia vlaky len 30-kilometrovou rýchlosťou, pričom počas výluky sa rýchlosť ešte znižuje na 10 km/h, čo spôsobuje polhodinové meškania, píše denník Pravda.
Most využívajú nielen rýchliky z Bratislavy, ale aj medzinárodné spoje EuroCity medzi Prahou a Budapešťou či linka do Banskej Bystrice. V smere do Nových Zámkov premáva aj osobný vlak, ktorý ide pomalšie než diaľkové spoje.

Rozsiahlejšia rekonštrukcia
Podľa odborníkov sa ukázalo, že nestačí opraviť iba časť mosta, ale je potrebná kompletná sanácia všetkých kľúčových prvkov. Technické merania navyše odhalili viaceré odchýlky v okolí pilierov. Slovenská technická univerzita následne potvrdila, že podporné stĺpy sú vo veľmi zlom stave a bez komplexného zásahu by neboli bezpečné.
Železnice preto pristúpili k celkovej rekonštrukcii základov pilierov. Ich stabilitu zabezpečujú oceľové konštrukcie a injektáž, okrem toho sa spevňujú koľaje a most dostane aj ochranu proti korózii.
Poškodenie pilierov zapríčinil nielen prirodzený tok Váhu, ale aj prevádzka neďalekého vodného diela. Vzniká preto otázka, či štát nebude žiadať kompenzácie od vodohospodárov, ktorí sú však taktiež štátnou inštitúciou. Pri oprave sa preto musí zohľadniť nielen ochrana rieky, ale aj zabezpečenie mosta pred ďalším poškodzovaním.

Historická stavba
Most bol postavený v polovici 19. storočia, no jeho oceľová konštrukcia pochádza až z obdobia po druhej svetovej vojne. S dĺžkou takmer 446 metrov ide o najdlhší most v správe ŽSR. Projektant Ján Laco vysvetlil, že pri obnove bolo potrebné zohľadniť nielen dobové technológie, ale aj súčasné inžinierske postupy. Ako príklad uviedol svoje skúsenosti z Londýna, kde sa podieľal na posúdení historického mosta Hammersmith.
Najväčšou výzvou podľa železníc zostáva dosiahnuť, aby po rekonštrukcii zvládol most prejazd vlakov rýchlosťou až 120 km/h. To si vyžiada precízne spevnenie pilierov v koryte rieky a zabezpečenie stability celej konštrukcie. Most musí zároveň odolať pravidelným zmenám vodného toku i vplyvom povodní. Súčasťou prác je preto aj úprava riečneho dna, ktoré poškodila vodná elektráreň nachádzajúca sa vyššie proti prúdu.
Pri rekonštrukcii sa používajú najtrvácnejšie stavebné materiály – vysokopevnostná oceľ, betón a špeciálne injektážne malty. Spevnenie dna Váhu sa rieši pomocou odolného kameniva. Podľa projektanta je dôležité, aby nový most vydržal čo najdlhšie bez ďalších väčších zásahov. ŽSR verí, že skúsenosti z tejto stavby budú využiteľné aj pri obnove ďalších mostov na Slovensku.