Aké značky si Slováci píšu do Googlu najčastejšie? Odpoveď nie je až taká jednoznačná, ako by sa mohlo zdať. Áno, dominujú autá, supermarkety a banky, ale dáta odhaľujú aj veľa prekvapivých trendov. Analýza vznikla v spolupráci Think Big Collective (konkrétne Data on Steroids) s magazínom Forbes.
Analýza sa pozrela na 2000 značiek s najväčšími reklamnými rozpočtami za posledné štyri roky a sledovali, ako ich ľudia hľadali cez Google. „Naším cieľom bolo identifikovať najvýznamnejšie značky v rôznych kategóriách a práve mediálne výdavky sme si zvolili ako spoľahlivý indikátor, keďže ich výška úzko súvisí so znalosťou značky a jej podielom na trhu,“ uvádzajú autori analýzy.
Prečo je vôbec zaujímavé sledovať vyhľadávania? Lebo odrážajú, čo ľudia skutočne riešia. Úspešná značka musí byť fyzicky dostupná, musí sa dostať do hláv zákazníkov a musí si získať ich dôveru. „Práve dáta o vyhľadávaní značiek odrážajú celkový výkon značky vo všetkých troch vrcholoch trojuholníka a sú spoľahlivým súhrnným indikátorom úspešnosti značky, ktorý sa štandardne vyjadruje znalosťou značky či podielom značky na trhu,“ dodávajú autori štúdie. Píše o tom portál oPeniazoch.
Škoda, VW a BMW – autá stále vládnu
Takmer polovica vyhľadávaní patrí automobilkám. „Automobily tvoria až 44 % objemu hľadaní top 21 najväčších segmentov. Veľkosť tohto segmentu významně zväčšuje aj trh ojazdených vozidiel, čo nie je typické pre iné segmenty,“ uvádzajú autori štúdie. Na prvom mieste je tradične Škoda, aj keď jej vyhľadávania klesli. Volkswagen je druhý a BMW tretie.
Tipsport vs. Fortuna – boj o stávkarov
Druhý najväčší segment? Tipovanie a lotérie. To dosť hovorí o tom, koľko času Slováci trávia pri športe a hazarde. Tipsport narástol o 22 % a vedie, hneď za ním je Fortuna, ktorá ho dobieha. Tipos je tretí, ale stagnuje.
Kaufland verzus Lidl – každý inak
V supermarketoch sú dvaja jasní favoriti, len fungujú úplne rozdielne. „V kategórii supermarketov dominujú dvaja hráči – Kaufland a Lidl, každý však s odlišnou dynamikou. Kaufland už štyri roky po sebe zaznamenáva výrazný sezónny nárast vyhľadávanosti v decembri,“ uvádza Dominika Múdra Strategy Director vo firme Wiktor Leo Burnett. Lidl má priebeh vyrovnanejší počas roka. Tesco je tretie.
Temu šokuje, Alza stále drží
Toto je možno najväčšie prekvapenie roka. Číňan Temu sa dostal na druhé miesto v obchodných domoch, hneď za Alzou. Tretia je Eurovea, ktorá ťažila z novej etapy centra.
„V TOP 10 vidíme 3 rôzne nákupné formy správania – tradičné kamenné nákupné centrá (Eurovea, Aupark…), e-commerce marketplaces (Alza, Allegro… ) predaj z druhej ruky (Vinted, Aukro…). Ide o jednu z najvýraznejšie rastúcich kategórií, kde za pozornosť stojí nárast a silný nástup e-commerce z Číny, ktorú najviac reprezentuje značka Temu, ktorá vďaka mediálnym investíciám rastie vo vyhľadávaní,“ vysvetľuje Richard Čermák CMO Think Big Collective.
Samsung, Xiaomi a prekvapivo Garmin
V elektronike vedie Samsung, čo asi nikoho neprekvapí. Xiaomi je druhé a stále rastie. Tretí je Garmin, čo je už zaujímavejšie – pomohol mu outdoorový boom.
VÚB, Sporka, Tatra – banky kralujú financiám
Všetkých prvých desať miest vo financiách patri bankám. VÚB je jednotka, Slovenská sporiteľňa posilnila o 14 % a je druhá. Tatra banka investovala najviac do reklamy, rástla o 19 % a je tretia.
NAY pohltil Datart a je to vidieť
Fúzia NAY a Datartu bola veľká vec. Kampaň DATART je NAY sa začala koncom leta a výsledok? „V predvianočnej špičke 2024 môžeme vidieť obrovský nárast vyhľadávania značky NAY, ktorá dosiahla v peaku 0,43 mil. vyhľadávaní. Predstavuje to nárast o 43 percent oproti predchádzajúcemu vianočnému obdobiu. Naopak vyhľadávanie Datartu v tomto období limitne klesá k nule,“ konštatuje Vladimír Lefík Strategy Director Wiktor Leo Burnett. NAY je prvý, Planeo druhý, Datart prepadol o 32 % na tretie miesto.
Orange, Skylink, Telekom – Vianoce rozhodujú
Orange je najhľadanejší operátor, ale klesá. Skylink je druhý a to je vlastne šok – malý hráč, ktorý sa dostal medzi veľkých. Telekom je tretí.
„Na prvý pohľad je jasné, že Vianoce sú pre telco segment absolútne rozhodujúcim obdobím. Zatiaľ čo počas roka ostáva vyhľadávanie značiek relatívne stabilné, december prináša prudké nárasty vo vyhľadávaní, ktoré žiadny iný mesiac nedosahuje,“ hovorí Dominika Múdra Strategy Director Wiktor Leo Burnett.
Notino verzus DM – parfumy vs. drogéria
Notino vedie v drogériách a parfumériách, narástlo o 9 %. Drogerie Markt je druhý s rastom 19 % a rýchlo dobieha lídra. Teta drogérie je tretia. Rozdiel medzi Notinom a DM je v tom, čo predávajú – Notino má viac parfumov, preto má peak pred Vianocami. DM je viac o každodenných potrebách.
McDonald’s stavia, KFC a Burger King za ním
Fast food kategória rastie všetkým. „Kategória Fast food je dynamicky rastúca kategória, kde kontinuálne rastú všetky TOP3 značky. Najsilnejšou značkou je McDonald’s, ktorý si svoju líderskú pozíciu v tejto kategórii buduje najvyššími investíciami do reklamy a aj investíciami do fyzickej dostupnosti značky,“ vysvetľuje Peter Kontra Chief Strategy Officer, co-CEO Think Big Collective. KFC je druhý, Burger King tretí.
Merkury, IKEA, JYSK – každý má iný profil
Pre dom a záhradu vedie Merkury Market objemom vyhľadávaní. IKEA je druhá, profituje z online predaja a silnej značky. JYSK má najväčšiu sezónu počas sviatkov a je tretí.
Decathlon vs. Sportisimo – leto vs. zimu
Decathlon dominuje športovým potrebám, Sportisimo je druhý, Mt biker tretí. Zaujímavosť? Decathlon má vrchol v lete, Sportisimo pred Vianocami. Iné portfólio, iná sezóna.
Dr. Max, Benu, MojaLekaren.sk
V lekárňach vedie Dr. Max. Benu je druhá a rástla výraznejšie. MojaLekaren.sk je tretia, silná hlavne online.
GymBeam dominuje, Bloom Robbins explodoval
GymBeam je jednička vo vitamínoch a doplnkoch stravy s obrovským náskokom. Bloom Robbins je druhý a Walmark tretí. Slovenská značka Bloom Robbins má pritom najlepší príbeh roku. „V segmente vitamínových doplnkov sa podarilo najvýraznejšie narásť slovenskej značke Bloom Robbins, ktorej narástol objem hľadania v roku 2024 o 121 %,“ konštatuje Jano Stareček Managing Director Data on Steroids.
Tchibo nie je len káva
Tchibo ukazuje, ako sa dá rozšíriť biznis. Nejde už len o kávu, ale aj kaviarne, módu, sezónny tovar. Výsledok? Výrazne väčší objem hľadaní než konkurencia, ktorá ostala pri káve. Beba je druhá, Mixit tretí.
New Balance, Dedoles, Lelosi
V móde a športe vedie New Balance. Dedoles je druhý – stále najväčšia slovenská módna značka, aj keď klesá. Lelosi je tretí.
Samostatný segment predajní módy prepadol výrazne – online (Zalando, About you, Bon Prix) aj kamenné obchody (Sinsay). Zalando je prvý, Sinsay druhý, About you tretí.
Lego, PlayStation a Barbie po filme
Hračky a zábavu vedie Lego stabilne. PlayStation je druhé. Barbie je tretie, ale s príbehom. „Zaujímavý príbeh má za sebou značka Barbie, ktorá v roku 2024 zaznamenala 636 tis. hľadaní, čo predstavuje pokles o 43 % oproti roku 2023. Zmena vo vyhľadávaní však nie je spôsobená poklesom dopytu po bábikách, ale korekciou záujmu, ktorý vyvolal film Barbie v roku 2023,“ vysvetľuje Jano Stareček Managing Director Data on Steroids.
Husqvarna, Parkside so Schwarzeneggerom, Tefal
V domácnosti a dielni vyhrala Husqvarna. Druhý je Parkside – privátna značka Lidlu, ktorá zaujala aj kampaňou s Arnoldom Schwarzeneggerom. Tefal je tretí.
La Roche-Posay, Avon, Oriflame
Top 5 značiek v kozmetike má vyrovnané výsledky. Vedie La Roche-Posay, druhý je Avon, tretí Oriflame.
Rebríček ukazuje, kde sú Slováci a čo reálne riešia. Niektoré trendy sú očakávané, iné prekvapujúce. Čínsky e-commerce útočí, slovenské značky môžu uspieť, ak vedia čo robia, a sezónnosť hrá obrovskú úlohu.