Pokuty za MOBIL pri šoférovaní sú vysoké, ale TOTO je v aute ešte NEBEZPEČNEJŠIE, tvrdia experti

mobil, auto, pokuta
Ilustračný obrázok. Zdroj: Canva
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Obrovské dotykové obrazovky, ktoré dnes nájdeme prakticky v každom novom automobile, priam nabádajú šoférov k manipulácii počas jazdy. Ak je toto zaobchádzanie nepozorné a neprimerané, digitálne panely sa z hľadiska rizika vyrovnajú nebezpečenstvu, ktoré na cestách spôsobuje držanie mobilného telefónu za volantom.

Experti uz portálu Vi Bilägare pozorňujú na čoraz väčší nesúlad v legislatíve. Kým telefonovanie počas šoférovania bez handsfree je považované za vysoko nebezpečné a prísne pokutované, dotykové displeje sú v interiéroch vozidiel úplne legálne.

Pokuta za mobil áno, za displej nie?

Ak vás policajná hliadka prichytí s telefónom v ruke pri šoférovaní, hrozí vám pokuta až do výšky 150 eur na mieste, alebo 300 eur v blokovom konaní. Naopak, neexistuje záznam o tom, že by nejaký motorista na Slovensku dostal sankciu vyslovene za obsluhu zabudovaného digitálneho displeja. Pritom výskumné práce jednoznačne dokazujú, že miera rozptýlenia vodiča je veľmi podobná, ak nie ešte horšia.

Prečo sú vlastne dotykové panely považované za rizikovejšie ako tradičné ovládanie? Keď šofér používa klasické tlačidlá či otočné ovládače, po krátkom čase si ich umiestnenie zapamätá a dokáže ich riadiť aj naslepo bez toho, aby musel odvrátiť zrak od cesty pred sebou.

Dotykové displeje však neposkytujú tradičnú hmatovú spätnú väzbu a navyše bývajú preplnené obrovským množstvom funkcií, ktoré si vyžadujú zdĺhavé preklikávanie cez viacero úrovní menu. Dôsledok je jasný: vodič sleduje obrazovku namiesto toho, aby bol ostražitý a všímal si dianie v cestnej premávke.

Alarmujúce výsledky nezávislých testov

Švédsky magazín Vi Bilägare porovnal už v roku 2022 ovládanie moderných automobilov s dotykovými displejmi so starším modelom Volvo V70, ktorý bol vybavený konvenčnými spínačmi. Testovaní účastníci mali počas jazdy rýchlosťou 110 km/h vykonať štyri jednoduché činnosti – napríklad aktivovať vyhrievanie sedadiel, zmeniť teplotu alebo preladiť rádio.

Vo vozidle značky Volvo, ktoré malo 17 rokov, trvali všetky úkony približne 10 sekúnd, pričom auto za ten čas prešlo asi 300 metrov. V moderných automobiloch boli výsledky markantne horšie. Najhoršie dopadol čínsky elektromobil MG Marvel R. Šofér potreboval takmer 45 sekúnd, počas ktorých prešiel „naslepo“ hrozivých 1,4 kilometra. Lepšie na tom boli Dacia Sandero (13,5 sekundy) či Volvo C40 (13,7 sekundy), avšak ani tieto novšie modely sa ani zďaleka nevyrovnali staršiemu Volvu V70.

Reakcie horšie ako pod vplyvom alkoholu

Aj ďalšie analýzy potvrdili túto nebezpečnú skutočnosť. Nórska výskumná organizácia SINTEF zistila, že aj triviálna zmena teploty na digitálnom paneli si v priemere vyžiada 3,5 sekundy, počas ktorých sa šofér nesústreďuje na cestu. Hľadanie novej rádiostanice zaberie priemerne 11 sekúnd a zadanie adresy do navigácie dokonca 16 sekúnd.

Britské laboratórium TRL dokonca zdôraznilo, že dotykové obrazovky vraj spomaľujú reakčný čas vodičov ešte viac než jazda s mierne prekročeným limitom alkoholu v krvi. Iste, toto porovnanie bude závisieť od množstva skonzumovaného alkoholu, ale varovný signál je mimoriadne silný.

Bezpečnostné agentúry menia pravidlá, automobilky reagujú

Na tieto poznatky už stihla zareagovať aj bezpečnostná organizácia Euro NCAP. Od roku 2025 už žiadne vozidlo neobdrží najvyššie hodnotenie piatich hviezdičiek, ak jeho základné funkcie – ako sú smerovky či stierače – nebudú ovládateľné fyzickými spínačmi. Výrobcovia automobilov si toto ocenenie vysoko cenia ako silný predajný argument, preto sa usilujú v testovaní obstáť čo najlepšie.

Niektoré značky už v dôsledku toho menia svoju stratégiu. Volkswagen, Hyundai alebo Porsche začali do svojich nových modelov opäť inštalovať klasické tlačidlá a ovládače. Robia tak nielen z dôvodu vyššej miery bezpečnosti, ale aj preto, že samotní zákazníci považujú dotykové panely (najmä v kritických situáciách) za nepraktické a obťažujúce.

Spoločne s tým, ako displeje strácajú časť svojej popularity, automobilky hľadajú aj ďalšie alternatívne riešenia, akým je napríklad hlasové ovládanie. Jeho využívanie odporúča aj spomínaný nórsky SINTEF a pre vodiča môže byť často oveľa vhodnejšie ako držanie mobilu za volantom či komplikované dotykové rozhranie vozidla.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Z domova