Zlý ZVYK Slovákov, ktorý MÔŽE ZABIŤ! Pásy si zapína čoraz menej ľudí: Najväčší problém sú krátke JAZDY v meste

nehoda, auto, pásy
Ilustračný obrázok. Zdroj: Canva
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Slovenskí vodiči si pravidelne koledujú o problémy a nehody. Policajné štatistiky z posledných troch rokov odhaľujú alarmujúci fakt: nepripútaných bolo až 12 percent účastníkov dopravných kolízií, čo predstavuje zhruba každého ôsmeho šoféra či pasažiera. Mnohí motoristi podceňujú nebezpečenstvo najmä pri krátkych presunoch, avšak práve vtedy je riziko úrazu najväčšie, píše portál tvnoviny.sk.

Bezpečnostné pásy sú najmenej obľúbené v Košickom, Bratislavskom a Trnavskom kraji. Naopak, najlepšie výsledky v tejto štatistike dosahuje Žilinský kraj. Zo štatistických údajov tiež vyplýva, že nepripútaní jazdia omnoho častejšie muži ako ženy.

Najväčší hazard sa odohráva paradoxne tam, kde by mala byť opatrnosť najvyššia – v obciach. „Najlepšie výsledky vykazujú vodiči na diaľniciach, kde sa nepripúta približne 9 percent šoférov. Mimo obce je to už 11 percent, no v mestách a dedinách až 21 percent, teda takmer každý piaty šofér. A práve v obci, kde je hustá premávka a frekventované križovatky, je riziko nehody najvyššie,“ vysvetľuje Roman Török z Ministerstva dopravy.

Telo ako trojtonové závažie: Záchranár varuje

Dlhoročný lekár záchrannej služby Michal Pečík tvrdí, že už zrážka pri rýchlosti 50 kilometrov za hodinu môže nepripútaného človeka vážne zraniť, prípadne ho dokonca usmrtiť. Podľa neho neobstojí ani výhovorka, že pásy na zadných sedadlách nie sú potrebné.

Záchranár vysvetľuje, že pri náraze sa hmotnosť tela nepripútanej osoby v závislosti od rýchlosti mení až na 30-násobok pôvodnej váhy. Napríklad 100-kilový človek tak môže na okolie pôsobiť silou troch ton.

To je, akoby na vás spadlo osobné auto. Nepripútaný pasažier tak neohrozuje iba seba samého, ale aj celú posádku vozidla. Ak ho v danej rýchlosti vymrští na spolujazdca, môže ho na mieste zabiť,“ varuje.

Pokuta aj krátenie poistného

Pečík zároveň pripomína, že bezpečnostný pás je na Slovensku povinný. Pri kontrole hrozí pokuta nielen šoférovi, ale aj všetkým nepripútaným spolucestujúcim. V prípade dopravnej nehody môže poisťovňa navyše krátiť plnenie, ak poškodený nebol pripútaný.

Z môjho pohľadu dlhoročného profesionálneho záchranára nie je používanie bezpečnostných pásov vlastne predmetom diskusie. Jednoducho, kým nemajú všetci vo vozidle zapnuté bezpečnostné pásy, s autom sa nepohnem,“ vyhlásil Pečík.

Bezpečnostné systémy vo vozidle sú navyše navrhnuté tak, aby fungovali správne len vtedy, keď sú vodič aj všetci pasažieri upevnení pásom. „Aj ten najinteligentnejší systém ráta s tým, že cestujúci budú pripútaní,“ konštatoval Milan Kočka, generálny riaditeľ lokálneho zastúpenia značky Toyota.

Jednoduchý prvok, ktorý môže zachrániť život

Bezpečnostný pás patrí medzi najjednoduchšie a zároveň najúčinnejšie bezpečnostné prvky v aute. Pri nehode dokáže rozhodnúť o živote a smrti – zadrží telo na sedadle a zabráni tomu, aby bol vodič či spolujazdec vymrštený dopredu alebo dokonca z vozidla von. Tým výrazne znižuje riziko smrteľných následkov, ale aj vážnych poranení hlavy, chrbtice či vnútorných orgánov. Okrem toho pomáha lepšie rozložiť silu nárazu na pevné časti tela, ako sú panva a hrudník, čím predchádza vážnym úrazom. Správne zapnutý pás je preto jednoduchým, no mimoriadne dôležitým krokom, ktorý môže každému vodičovi a cestujúcemu zachrániť život.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie