Všetko sa to začalo nevinne. Ridge Weibel si na Instagrame všimol malé bábiky pripomínajúce bábätká s rozmarnými čiapkami v tvare ovocia a zvierat. Figúrky Sonny Angels mu pripomenuli hračky z Happy Mealu, ktoré miloval ako dieťa, no s jedným zásadným rozdielom – prichádzali v „blind boxoch“, teda tajomných škatuliach, pri ktorých nikdy neviete, čo presne sa skrýva vo vnútri.
Keď pred dvoma rokmi otvoril svoju prvú škatuľku a našiel v nej bábiku s malým bielym hadom omotaným okolo hlavy, zaplavil ho pocit eufórie. Netušil, že práve odštartoval závislosť, ktorá ho bude stáť viac ako 10-tisíc dolárov (približne 9 285 eur). Píše o tom The Wall Street Journal.
Weibelov príbeh nie je ojedinelý. Tisíce mladých ľudí po celom svete prepadli zberateľskej horúčke, ktorá z malých vinylových figúrok urobila globálny fenomén a z ich výrobcov miliardové spoločnosti. „Odvtedy sa to vymklo kontrole, naozaj škaredo,“ priznáva dnes Weibel. „Otvoril som ich zopár a potom som už nikdy nemal dosť.“
Šialenstvo menom Labubu pohltilo svet
Hoci značiek je viacero, trh v poslednom roku absolútne ovládli Labubu – škaredo-zlaté príšerky s dlhými ušami od čínskej spoločnosti Pop Mart. Firma, ktorá vyrába aj ďalšie populárne série ako Molly či Crybaby, zaznamenala v prvej polovici roka 2025 v Amerike neuveriteľný medziročný nárast tržieb o 1 142 %, dosahujúc takmer 318 miliónov dolárov. Akcie spoločnosti vystrelili nahor o viac ako 1 200 %.
Nové série figúrok Labubu, kde jedna škatuľka stojí približne 28 dolárov (približne 26 eur), sa vypredajú v priebehu niekoľkých minút. Zberatelia sú ochotní stáť v radoch cez noc alebo bojovať o posledné kusy v živých vysielaniach na TikToku.
Tento ošiaľ živia aj celebrity – s figúrkami Labubu sa ukazujú hviezdy ako basketbalista Dillon Brooks či hudobníčka Lisa z Blackpink. Tenistka Naomi Osaka si dokonca na každý zápas U.S. Open nechala vyrobiť unikátne, krištáľmi zdobené figúrky na mieru.

Zdroj: x.com/Zdroj: x.com/@viewsfrance
Psychologická pasca v malej škatuľke
Čo stojí za týmto masovým šialenstvom? Podľa Aleksandry Kovachevovej, profesorky marketingu špecializujúcej sa na psychológiu spotrebiteľov, je príťažlivosť „blind boxov“ postavená na dokonale namiešanom kokteile emócií.
Nejde len o to, čo je vo vnútri. Ide o celý zážitok. „Je v tom zvedavosť, ktorá sprevádza rozbaľovanie produktu a zisťovanie, čo je vo vnútri,“ vysvetľuje Kovachevová. „Je tam možnosť, že dostanete niečo nečakané, niečo dokonca lepšie, ako ste očakávali.“
Každá séria má zvyčajne šesť bežných figúrok a jednu „tajnú“, ktorej šanca na nájdenie je napríklad 1 ku 72. Funguje to podobne ako pri hracích automatoch: neistota a náhodná odmena vyvolávajú dopamínovú reakciu, ktorá núti ľudí vracať sa pre ďalšiu dávku. Pre niektorých je lov, otvorenie a rozhodovanie, čo ďalej, návykovejšie než samotná hračka.

Keď hračka vytvorí priateľstvá na celý život
Tento fenomén má však aj prekvapivo silný sociálny rozmer. V generácii mladých ľudí, ktorí čelia neistému trhu práce a miznúcim vyhliadkam na vlastné bývanie, predstavujú tieto figúrky formu dostupného luxusu a statusový symbol. Labubu zavesené na kabelke či Sonny Angel prilepený na mobile sú tichým odkazom pre zasvätených.
A čo ak otvoríte škatuľku a nájdete v nej figúrku, ktorú už máte? Predáte ju alebo vymeníte. Okolo tohto koníčka vyrástla obrovská komunita, ktorá sa spája v online skupinách a organizuje osobné stretnutia, kde zberatelia medzi sebou obchodujú. „Je to úžasný pocit komunity, keď sa môžete rozprávať a stretávať s ľuďmi, ktorí majú rovnaké záujmy ako vy,“ hovorí Oluwafehintimi Dottin, študentka a tvorkyňa obsahu, ktorej videá s rozbaľovaním majú na TikToku milióny videní.
Práve na jednom takomto stretnutí v Central Parku v New Yorku zažila svoj najväčší zberateľský triumf. Po sérii výmen sa jej podarilo získať mimoriadne vzácnu figúrku ružového Robbyho, ktorý sa objavuje len v jednej zo 144 škatúľ. „Bolo to naozaj neskutočné,“ spomína. „Povedala som si, že toto nemôže byť reálny život. Bola som šťastná niekoľko dní.“
Aj práve tieto pocity spolupatričnosti a radosti z úspešného lovu sú tým, čo robí z kúska plastu niečo oveľa viac.