Hoci podávanie jedál v gastronomických prevádzkach podlieha zníženej, čiže päťpercentnej dani z pridanej hodnoty (DPH), stúpajúce ostatné náklady pociťujú reštaurácie na tržbách. Zhruba tretina zariadení bojuje o zákazníkov.
Od januára 2025 sa upravila DPH na širokú škálu potravín, tovarov či služieb. V niektorých prípadoch zaznamenali spotrebitelia zvýšenie na 23 percent, inde pokles na 19, či dokonca päť percent.
Gastrosegment prechádza fázou prispôsobovania sa
Do najnižšej kategórie sadzby patria aj gastroprevádzky, čo sa však vzťahuje iba na pokrm, ktorý je podaný priamo v reštaurácii. Vyšším sadzbám DPH podliehajú napríklad nápoje či dodanie pripraveného jedla.
Stúpajúce náklady, ceny potravín či konsolidačné opatrenia ale reštauráciám nepridávajú na nálade. Po období koronavírusu, kedy museli byť často zatvorené pre pandemické opatrenia, zažívajú opäť boj o zákazníkov. Tretina, celkovo až 34 % gastroprevádzok na Slovensku zaznamenalo za posledných 12 mesiacov pokles návštevnosti.
Viac zákazníkov zaznamenalo 18 % reštaurácií a naopak, v 38 % sa ich počet nezmenil. Vyplýva to z jesenného prieskumu Food barometer spoločnosti Edenred, ktorého sa zúčastnilo 121 gastroprevádzok na Slovensku.
„Gastrosegment prechádza ďalšou fázou prispôsobovania sa. Menej návštevníkov a pomalší rast tržieb treba vnímať ako odraz zmeneného správania zákazníkov spôsobený tlakom na ich rodinné rozpočty. Nejde o pokles záujmu o gastronómiu,“ uviedla PR riaditeľka spoločnosti Lívia Bachratá.
Najviac ich zasiahli rastúce náklady na suroviny
V súčasnosti svoje tržby vníma pozitívne 55 % podnikov, vlani to však bolo 77 %. Ďalších 36 % reštaurácií hodnotí aktuálne tržby skôr negatívne a šesť percent veľmi negatívne, pričom minulý rok to boli iba dve percentá. Naopak, veľkú spokojnosť s tržbami zaznamenali tri percentá prevádzok.
Jednou z najväčších položiek, ktorým čelia reštaurácie, sú rastúce náklady na suroviny, a to vyše 77 %. Ďalej nasleduje nedostatok kvalitného personálu na úrovni 67,8 %, obmedzená možnosť cenovej politiky s 28,9 %, tlak na ziskovosť s 24 % či hľadanie iných úsporných opatrení s viac ako 20-percentným podielom.
Z prieskumu vyplynulo, že napriek nedostatku personálu by svoj režim nemenilo 72 % prevádzok. Na druhej strane, 17 % reštaurácií bolo nútených skrátiť prevádzkovú dobu a 11 % obmedzilo využívanie terasy, prípadne časť vnútorných priestorov.
Opätovné zvýšenie cien
Podniky zároveň priznali, že opätovne zvyšovali ceny, konkrétne 65 % zdvihlo ceny o desatinu a ďalších 12 % o pätinu. Len 18 % prevádzok za posledný rok ceny nemenilo.
Od apríla tohto roka platí aj transakčná daň, z dôvodu ktorej takmer tretina prevádzok požiadala zákazníkov o platbu v hotovosti, aj keď konečné rozhodnutie nechala na nich. Jedno percento uviedlo, že prijíma iba hotovosť. V prípade očakávaní majiteľov podnikov do budúceho roka 40 % z nich nemá starosti a predpokladá, že to zvládnu bez problémov.
Naopak, 43 % prevádzok očakáva, že prežijú, ale s ťažkosťami. Takmer každá piata reštaurácia, čo je asi 17 %, má obavy, či vôbec prežije.