Vzťah medzi bývalým riaditeľom Slovenského národného divadla Matejom Drličkom a ministerkou kultúry Martinou Šimkovičovou patril v minulosti k najvypätejším. Práve ona ho minulý rok odvolala z funkcie, čím rozpútala ostré verejné diskusie o zásahoch politiky do kultúrnych inštitúcií. O to prekvapivejšie preto pôsobilo, keď sa Drlička po čase postavil na jej obranu – a to v situácii, keď sa stala terčom masového výsmechu na sociálnych sieťach.
Celá kauza sa začala po zverejnení oficiálnych fotografií z odovzdávania Cien ministerky kultúry za rok 2024. Zábery, ktoré Šimkovičová zdieľala s hrdosťou, sa rýchlo stali virálnymi, no nie pre samotné podujatie. Internet zaplavili posmešné komentáre, útočné príspevky a množstvo paródií, ktoré sa zamerali na jej vzhľad, oblečenie a celkový imidž. Píše Pluska.sk.
Kritika sa tak od obsahu jej práce presunula k osobným urážkam. Z vášnivých reakcií sa postupne stal virtuálny lynč.
V momente, keď sa situácia vymkla spod kontroly, sa ozval hlas, ktorý by čakal len málokto. Matej Drlička, ktorý doteraz patril medzi najhlasnejších odporcov Šimkovičovej, upozornil, že verejné zosmiešňovanie prekračuje hranice slušnosti.
„Tieto útoky prichádzajú často od ľudí, ktorí sa hlásia k demokratickým princípom a žiadajú od politikov návrat k slušnosti. Ja tieto útoky na zovňajšok Martiny Šimkovičovej považujem za nemiestne, neslušné a nebezpečné,“ napísal Drlička.
Poukázal na to, že mnohí, ktorí sa hlásia k demokratickým hodnotám, by mali byť v hodnotení umiernení a neútočiť na fyzický vzhľad politikov. Aj keď naďalej zastával názor, že Šimkovičová je nevhodnou osobou na vedenie rezortu, vyzval na oddelenie vecnej kritiky od osobných útokov.
„Martina Šimkovičová je bezpochyby najhoršou ministerkou kultúry, akú sme kedy mali. Ale prečo by sme mali komentovať jej vzhľad? Ako súvisí dĺžka jej nôh s výkonom funkcie? Nijako.“
Jeho gesto vyvolalo búrlivú diskusiu. Niektorí ho označili za prejav noblesy a kultivovanosti, iní za nepochopiteľné „obracanie kabáta“. V každom prípade však jeho príspevok priniesol do inak agresívneho prostredia aspoň záblesk racionality.
Prekvapením bolo aj to, ako na jeho slová zareagovala samotná ministerka. Kým v minulosti sa v podobných situáciách často púšťala do ostrých slovných prestreliek s kritikmi, tentoraz zvolila zmierlivý tón.
Poďakovala Drličkovi za to, že sa jej zastal ako ženy a ocenila, že dokázal oddeliť osobné nezhody od profesionálnej roviny. Takéto gesto z jej strany by pred pár mesiacmi očakával len málokto.
„Ďakujem Matejovi Drličkovi za to, že sa ma ako ženy zastal vo svojom príspevku. Vážim si, že aj napriek odlišným názorom dokázal oddeliť osobnú rovinu od vecnej kritiky,“ napísala ministerka kultúry Martina Šimkovičová.
Reakcie verejnosti na tento nezvyčajný moment boli zmiešané. Časť ľudí ocenila, že napriek rozdielnym politickým postojom sa obaja dokázali zachovať kultúrne a slušne. Objavili sa komentáre, ktoré pripomínali, že aj v politickom prostredí by mala ostať zachovaná základná úcta k ženám. Iní však zostali skeptickí a pripomínali, že ide len o krátkodobé gesto, ktoré nemení dlhodobé napätie medzi Šimkovičovou a kultúrnou obcou.
Celý incident sa odohral na pozadí stále napätejšej spoločenskej atmosféry, v ktorej sa verejná diskusia čoraz viac mení na arénu urážok, výsmechu a osobných útokov. V tomto kontexte pôsobí výmena medzi Drličkom a Šimkovičovou ako zriedkavý moment slušnosti. Dôkaz, že aj ľudia s úplne odlišnými názormi dokážu prejaviť rešpekt, keď ide o základné ľudské hodnoty.
Napriek tomu zostáva otázkou, či tento krátky prejav vzájomného uznania môže mať trvalejší vplyv na tón verejnej debaty v slovenskej kultúre. Možno však aspoň naznačil, že aj v prostredí plnom polarizácie sa ešte nájde priestor pre slovo „ďakujem“.