Pečivo bude od nového roka zrejme DRAHŠIE. Pekári sa odvolávajú na rastúce náklady, o KOĽKO si môžeme priplatiť?

Ilustračné foto. Zdroj: TASR/František Iván, canva
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Pečivo je pre mnohých spotrebiteľov dôležitou súčasťou pravidelnej výživy. Chlieb, kaiserky, rožky či sladké pečivo si Slováci doprajú. Rastúce náklady pekárov sa ale môžu čoskoro prejaviť na ďalšom zdražovaní.

Pre mnohých Slovákov je pečivo súčasťou výživy. Ročná spotreba na obyvateľa ale z roka na rok klesá a kým pred piatimi rokmi sme skonzumovali približne 36 kilogramov, rok predtým to bolo o takmer desať kíl menej, píše STVR.

Efekt z rastu zrazí konsolidácia

Síce je chlieb či iný druh pečiva stále číslom jeden na tanieri, postupne nám z tanierov ubúda. „Predstavuje základnú sacharidovú zložku v príjme našej stravy. Okrem sacharidov obsahuje aj niektoré vitamíny, najmä vitamíny skupiny B,“ vysvetľuje výživová odborníčka zo Slovenskej poľnohospodárskej univerzity (SPU) v Nitre Marta Habánová.

Predajcovia reagujú na stúpajúce náklady, ktoré neminú ani pekárstvo. Jedným z výrazných vplyvov na konečné ceny je aj rast minimálnej mzdy. V nedávnom článku sme informovali, že od januára sa „minimálka“ na Slovensku zvýši na 915 eur v hrubom, čo je najvyšší medziročný nárast v histórii. Oproti súčasnosti si teda zamestnanci prilepšia o 99 eur.

Efekt z rastu ale zmierňujú prijaté konsolidačné opatrenia v objeme niekoľkých miliárd eur, ktoré odkrajujú Slovákom z čistých miezd a nestíhajú reagovať na infláciu či ceny v obchodoch.

Osobné náklady zhltnú viac než polovicu všetkých nákladov

Pekári taktiež avizujú zdražovanie, ktoré sa môže už čoskoro prejaviť. Práve historicky najvyšší rast minimálnej mzdy, s ktorým sa menia aj príplatky za prácu v noci, cez víkendy či sviatky, môžu napokon ovplyvniť konečnú cenu na pultoch.

„Až 55 percent všetkých nákladov súvisiacich s výrobou chleba a pečiva súvisí s osobnými nákladmi, to znamená s mzdou, odvodmi a poistným,“ spresnil predseda Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov (SZPC) Milan Lapšanský.

Vyššie ceny sa môžu prejaviť nielen pri chlebe, ale aj sladkom, slanom či inom tradičnom pečive. „Nie je možné v dnešnej situácii predpokladať, že ak vám partneri neustále zvyšujú ceny, tak sa to nepremietne aj do spotrebiteľských cien,“ pokračuje predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.

Pekári avizujú zvýšenie svojich odbytových cien na úrovni sedem až desať percent. Otázkou je, ako sa táto zmena napokon premietne na pultoch potravín.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis