Ceny áut sa v jednotlivých európskych krajinách značne líšia. Rozdiely pritom neurčuje len samotná značka či model vozidla, ale aj celý rad ďalších faktorov – od daní a poplatkov, cez marketingové stratégie výrobcov až po obľúbenosť značiek a ochotu spotrebiteľov minúť viac peňazí za automobil.
Aby bolo možné tieto rozdiely presnejšie porovnať, Eurostat zverejnil index cenovej hladiny osobných dopravných prostriedkov, ktorý zahŕňa nové aj ojazdené vozidlá, motocykle a bicykle (bez započítania nákladov na palivo, servis či opravy). Priemer Európskej únie predstavuje hodnotu 100, čo umožňuje jasne ukázať, kde sú vozidlá drahšie a kde naopak lacnejšie. Dáta odhalili výrazné regionálne rozdiely a aj zaujímavé zistenie, že Slovensko patrí medzi najlacnejšie krajiny Európy.
Najdrahšie vozidlá má Turecko
Podľa štatistík Eurostatu dosahuje Turecko cenový index 136,4, čím sa stáva krajinou s najvyššími cenami automobilov v Európe. Dôvodom sú najmä vysoké dane a dovozné clá, ktorými sa štát snaží chrániť domáci trh. Zaujímavosťou je, že ceny napriek tomu klesli oproti roku 2021, keď index dosahoval 147,1.

Za Tureckom nasledujú Dánsko, Island, Holandsko, Írsko a Švajčiarsko, kde ceny rovnako zvyšujú dane, registračné poplatky či špecifické daňové politiky týkajúce sa spaľovacích motorov a elektromobilov. Svoju úlohu tu zohrávajú aj prísne legislatívne požiadavky a regulácie.
Na opačnej strane rebríčka sa nachádzajú štáty, kde je kúpa auta oveľa dostupnejšia. Najlacnejšou krajinou je Severné Macedónsko s indexom 87,7, hneď za ním Slovensko s hodnotou 88,6. Slovenský automobilový trh tak patrí medzi najdostupnejšie v Európe, a to aj v porovnaní so susednými krajinami. K lacnejším trhom patria aj Slovinsko, Cyprus, Česko, Nórsko, Lotyšsko a Poľsko.
Len mierne rozdiely medzi ekonomikami
Ak by sme si ako referenčnú hodnotu stanovili priemernú cenu automobilu v EÚ na 10 000 eur, v niektorých krajinách by kupujúci zaplatili podstatne viac, inde zasa menej. V prípade najväčších ekonomík únie – Nemecka, Francúzska, Talianska a Španielska – sú rozdiely len mierne.

Cenové úrovne v týchto štátoch ovplyvňuje predovšetkým daňová politika, preferencie zákazníkov, kúpna sila obyvateľov či marketingové prístupy jednotlivých výrobcov.
Kúpa auta v zahraničí nie vždy prináša úsporu
Cenotvorbu na európskom trhu určujú viaceré faktory – dane, regulácie, ekonomická situácia aj obchodné stratégie výrobcov. Pre motoristov to znamená, že nákup vozidla v zahraničí sa nemusí vždy oplatiť, keďže lokálne daňové a legislatívne podmienky sa pri dovoze do inej krajiny obísť nedajú. Rozdiely v cenách tak často odzrkadľujú realitu jednotlivých trhov viac, než sa na prvý pohľad zdá.


