Týrané Slovenky sa boja prehovoriť o problémoch s domácim násilím. Nástroj AI im môže pomôcť prekonať strach

Ilustračné foto. Zdroj: canva
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

O problémoch domáceho násilia sa bojí prehovoriť mnoho žien. Nástroj umelej inteligencie umožní diskrétne poradenstvo a možnosť požiadať o pomoc.

Takmer 50 percent žien na Slovensku si vo vzťahu prešlo niektorou z foriem psychického násilia – od zastrašovania až po dlhodobé ponižovanie.

Mnohé z nich sa bojí o problémoch zdôveriť, avšak existuje nástroj umelej inteligencie, ktorý môže podať pomocnú ruku, informuje STVR.

Alternatíva prvotného osobného kontaktu

Ľudia zažívajúci domáce násilie môžu po novom vyhľadať pomoc aj cez chatbota menom Sophia. Ide o nástroj umelej inteligencie, ktorý poskytuje anonymné a diskrétne poradenstvo tým, ktorí majú obavy o svojom utrpení hovoriť otvorene. Sophia pomáha rozpoznať, či ide o násilie, a poradí, kde hľadať odbornú pomoc.

„Ženy zažívajú rôzne formy násilia, od psychického násilia po vysoký stupeň kontroly, sociálnej izolácie, fyzické násilie, ekonomické násilie. Taktiež sexuálne násilie a stalking, nebezpečné prenasledovanie alebo cyberstalking,“ ozrejmila poradkyňa z centra ALEJ Zuzana André.

Chatbot Sophia vznikol za účelom, aby bol alternatívou pre tých, ktorí sa boja vyhľadať pomoc osobne — či už pre strach z agresora, hanbu, alebo izoláciu.

„Keď sa na chatbot obrátime s nejakým svojím príbehom alebo otázkami, vie nám identifikovať, či to, čo zažívame, je násilie. Vie nás odkázať, kde sa v našom okolí nachádzajú podporné služby, vie nám zodpovedať základné otázky o legislatíve,“ dodáva špecialistka odbornej pomoci Barbora Burajová.

Znižuje riziko šírenia zastaraných informácií

Odborníci oceňujú, že Sophia pomáha prekonať bariéru mlčania a umožňuje obetiam urobiť prvý krok k riešeniu ich situácie.

Chatbot je prístupný používateľom po celom svete, no na Slovensku pracuje len s overenými informáciami z Inštitútu pre výskum práce a rodiny a jeho partnerských organizácií v zahraničí. Sophia nečerpá dáta z internetu, čím sa minimalizuje riziko šírenia nepravdivých či zastaraných informácií.

Hoci umelá inteligencia môže obetiam poradiť a nasmerovať ich, osobný kontakt s odborníkmi zostáva  predsa len nenahraditeľný.

„Keď klientka prechádza povedzme odchodom od agresora, tak je veľké množstvo odborníčok, ktoré s ňou pracujú, sociálne pracovníčky, cez psychologičku, právničku. A toto vie poskytnúť pomoc nejakej organizácie,“ dodala psychologička a riaditeľka Poradenského centra Nádeje Adriana Havašová.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1