Koniec únikom pred spravodlivosťou. Európska únia ZAVÁDZA celoeurópsky zákaz výmeny vodičského preukazu!

vodičák-vodičský-preukaz
Ilustračné foto. Zdroj: Freepik/maximkostenko, dusanpetkovic, TASR
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Európska únia prijala nové opatrenie, ktoré zásadne mení podmienky pre vodičov v celej Európe. Po novom už nebude možné obísť zákaz šoférovania tým, že si vodič vybaví nový vodičský preukaz v inej krajine. Celoeurópsky zákaz výmeny vodičáku vstupuje do platnosti s cieľom zamedziť únikom problémových vodičov pred spravodlivosťou.

Ak vodič príde o vodičské oprávnenie v jednom štáte EÚ, zákaz šoférovania sa automaticky rozšíri na všetky ostatné krajiny únie. Brusel tým zatvára doteraz existujúce medzery v systéme, ktoré umožňovali niektorým vodičom získať nový preukaz v inom štáte a pokračovať v jazdení napriek zákazu. Informuje o tom portál Autoviny.

Koniec únikov pred trestom

Nové nariadenie reaguje na časté prípady, keď vodiči, ktorí prišli o vodičský preukaz, jednoducho požiadali o jeho výmenu v inom členskom štáte. Takto obchádzali zákony a naďalej jazdili bez ohľadu na závažnosť priestupku.

Európska únia preto rozhodla, že zákaz výmeny vodičáku sa bude týkať všetkých vodičov, ktorým bolo oprávnenie odobraté za vážne porušenia pravidiel.

Kto sa dostane pod prísnejší dohľad?

Pravidlá sa zameriavajú na závažné dopravné priestupky, ktoré priamo ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. Ide napríklad o:

  • šoférovanie pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok,
  • zapríčinenie dopravnej nehody s tragickými následkami,
  • prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti o viac ako 50 km/h.

Podľa Európskej komisie sa v takýchto prípadoch nedá spochybniť, že vodič predstavuje riziko. Preto je nežiaduce, aby mohol bez obmedzení pokračovať v jazde v inej krajine.

Jednotné pravidlá pre všetkých

Doteraz uznávanie zákazov šoférovania medzi štátmi EÚ nebolo jednotné. V praxi to znamenalo, že priestupca potrestaný napríklad vo Francúzsku si mohol vybaviť nový vodičský preukaz v Česku či Poľsku a ďalej jazdiť.

Cieľom novej legislatívy je preto posilniť bezpečnosť na cestách, zjednotiť pravidlá a zabrániť, aby vodiči unikali sankciám vďaka byrokratickým dieram.

Digitálne vodičáky aj nová skupina BL

Okrem zákazu výmeny vodičáku prichádzajú aj ďalšie zmeny. Brusel oznámil, že vodičské preukazy sa postupne digitalizujú – vodiči ich budú môcť mať aj v elektronickej forme, podobne ako digitálny občiansky preukaz.
Zavádza sa aj nová kategória vodičských oprávnení BL, ktorú budú členské štáty implementovať na dobrovoľnej báze. Tá umožní šoférovanie malých mestských elektromobilov s obmedzenou rýchlosťou a hmotnosťou. Slovensko sa pritom môže rozhodnúť, či túto kategóriu vôbec zavedie.

Zdroj: Pixabay.com

Cieľ: bezpečnejšie európske cesty

Zavedenie celoeurópskeho zákazu výmeny vodičáku má jednoznačný cieľ – zastaviť bezohľadných vodičov, ktorí sa snažia uniknúť trestu presťahovaním do iného štátu. Nové pravidlá sú ďalším krokom k spravodlivejšiemu a bezpečnejšiemu systému, v ktorom budú dopravné predpisy platiť rovnako pre všetkých bez ohľadu na hranice.

Európske automobilky pod tlakom

Európsky automobilový priemysel čelí ďalšej vážnej skúške. Po nedávnych problémoch s kyberútokmi a prerušením výroby prichádza nová hrozba – nedostatok čipov a vzácnych surovín, ktoré sa dovážajú z Číny. Zásoby sa rýchlo míňajú a automobilky varujú, že ak sa situácia do niekoľkých týždňov nevyrieši, môže dôjsť k úplnému zastaveniu výroby.

Európske automobilky sú opäť v centre krízy, ktorú si do veľkej miery spôsobili samy – dlhodobou závislosťou od čínskeho trhu. Čína kontroluje približne 90 % svetovej ťažby vzácnych zemín, kľúčových pre výrobu elektromotorov, senzorov či brzdových systémov. Keď sa v lete 2025 rozhodla obmedziť vývozné licencie, spustila dominový efekt, ktorý teraz zasahuje celý automobilový reťazec – od výrobcov čipov až po montážne závody.

Čína obmedzila export vzácnych prvkov

V lete sa Peking rozhodol výrazne obmedziť vývoz neodýnia, dysprózia a terbia – prvkov nevyhnutných pre moderné technológie. Tento krok okamžite spustil obavy o stabilitu dodávateľských reťazcov. Vzácne kovy sa používajú vo všetkom od elektromotorov až po bezpečnostné senzory vozidiel.

Situácia sa ešte viac vyostrila, keď v septembri holandská vláda prevzala kontrolu nad čínskym výrobcom čipov Nexperia a odvolala jeho generálneho riaditeľa Zhanga Xuezhenga. Dôvodom boli podozrenia, že spoločnosť plánovala zatvoriť svoje európske vývojové centrá a presunúť výrobu späť do Číny.

Zdroj: Pixabay.com

Podľa informácií agentúry Reuters Nexperia pripravovala prepustenie 40 % európskych zamestnancov a uzavretie výskumného centra v Mníchove. Tento krok vyvolal paniku medzi automobilkami v Európe, USA aj Japonsku – pretože čipy od Nexperie, hoci jednoduché, sú nevyhnutné pre riadenie elektronických systémov v moderných autách.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto