Cestovná kancelária Travel Family, patriaca medzi najväčších hráčov na českom trhu, oznámila ukončenie činnosti. Spoločnosť, ktorá organizovala zájazdy aj pre slovenských dovolenkárov, ruší všetky pobyty po 1. januári 2026. Krach prichádza v období, keď slovenský trh zasiahlo aj ukončenie činnosti cestovky HappyTravel a odstúpenie jej šéfa Romana Berkesa z čela asociácie cestoviek.
Travel Family prevádzkovala známe značky ako Vítkovice Tours či Viamare a ešte nedávno hlásila rekordný záujem o dovolenky na leto 2026. Náhly obrat prišiel po tom, čo spoločnosti vypršalo poistenie proti úpadku a poisťovňa odmietla zmluvu predĺžiť.
„Spoločnosť Travel Family už nebude naďalej aktívne pôsobiť v oblasti klientskeho cestovného ruchu s výnimkou dokončenia zájazdov naplánovaných do konca roka 2025,“ uviedol hovorca firmy Aleš Ondrůj.
Generálna riaditeľka Martina Blahová potvrdila, že všetky zájazdy do 31. decembra 2025 budú zrealizované podľa pôvodného plánu. Zájazdy naplánované po tomto dátume sú zrušené a klienti dostanú späť svoje zálohy. Informuje o tom portál Startitup.
Dopad aj na slovenských dovolenkárov
Travel Family pôsobila aj na slovenskom trhu – prostredníctvom webu, ktorý už zverejnil oznam o ukončení činnosti. Cestovka sa orientovala na tradičné dovolenkové destinácie, ako Chorvátsko, Grécko, Turecko či Taliansko.
„Ponúkala hlavne zájazdy s vlastnou dopravou do Chorvátska a potom letecky do Stredomoria. Tam je konkurencia absolútne najsilnejšia,“ upozornil Jan Papež, podpredseda českej Asociácie cestovných kancelárií.
Za rozhodnutím stojí podľa médií manažérske rozhodnutie po analýze trhu zo strany investičnej skupiny TNI Group podnikateľa Tomáša Nováka, ktorá Travel Family vlastnila.
Pád HappyTravel a odchod prezidenta SACKA
Zatiaľ čo český trh prišiel o Travel Family, slovenský cestovný ruch čelí vlastnému otrasu. Cestovná kancelária HappyTravel, známa dovolenkami do Turecka a Egypta, oznámila platobnú neschopnosť. Firma vedená Romanom Berkesom, prezidentom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií (SACKA), prestala plniť svoje záväzky voči klientom aj partnerom.
Krátko po krachu Berkes odstúpil z čela asociácie, ktorú viedol po tretí raz. Vedením SACKA bola dočasne poverená Ľudmila Masariková, podpredsedníčka predstavenstva CK Satur.
„Podnikateľské subjekty združené v SACKA podnikajú vo svojom mene a na svoju zodpovednosť,“ uviedla Masariková a dodala, že poistenie proti úpadku klientov HappyTravel chráni – môžu sa obrátiť na poisťovňu Generali – Európska cestovná poisťovňa.
Kauza pokračuje: stovky trestných oznámení
Aj po oznámení úpadku však Berkes ostáva v centre pozornosti. Ako upozornil denník SME, stránka HappyTravel sa po zmene názvu na „Je čas na dovolenku“ opäť aktivovala a začala propagovať nové zájazdy. Komentáre pod príspevkami sú však zablokované.

„Zatiaľ nepodnikám. Najprv chcem doriešiť konkurz,“ reagoval Berkes pre Denník N. Problémom však je, že konkurzné konanie zatiaľ nezačalo, hoci podľa zákona mal konateľ konať bezodkladne. Polícia už eviduje viac ako 500 trestných oznámení od poškodených klientov.
SACKA varuje pred podvodníkmi
Podľa Radoslava Olivera Košíka, generálneho tajomníka SACKA, bola HappyTravel riadne poistená a na trhu pôsobila legálne. Varuje však pred nepoistenými subjektmi a falošnými webmi, ktoré lákajú klientov na nereálne ceny.
„Opakovane apelujeme na cestujúcu verejnosť, aby sa nedali zlákať na podozrivo nízke ceny na weboch bez histórie a s nejasnou vlastníckou štruktúrou,“ upozorňuje Košík.
Medzi podvodné stránky patria napríklad airtravel.sk, suntours.sk či tourpack.sk, pričom škody sa odhadujú na viac ako 100-tisíc eur pri každej z nich.
Trh napriek otrasom rastie
Paradoxne, napriek pádom veľkých cestoviek, asociácia SACKA hodnotí rok 2025 ako úspešný. Očakáva, že počet klientov dosiahne 1,3 milióna osôb, čo by bol najlepší výsledok za posledné roky.
Najviac sa predávajú zájazdy do Grécka, Turecka, Egypta a Chorvátska, v zime vedie exotika – Maldivy, Thajsko či Maurícius. Slovenskí dovolenkári minú priemerne 1 482 eur na osobu a zostávajú v priemere 8 dní.
„Cestovanie cez cestovné kancelárie ponúka spotrebiteľom práve tú extra istotu, že aj v prípade krachu cestovnej kancelárie sa má kto o nich postarať,“ uzatvára Ľudmila Masariková.


                                    
			        