Slovenský sen o diaľnici spájajúcej Bratislavu s Košicami sa opäť odkladá. Napriek tomu, že tunel Višňové by mal byť otvorený už pred Vianocami, vodiči si na plynulú jazdu na východ ešte pár rokov počkajú. Dôvodom sú chýbajúce peniaze, európske priority a oneskorené stavby.
Po dlhých rokoch sľubov prichádza aspoň malá nádej. Tunel Višňové, najdlhší na Slovensku s dĺžkou 7,5 kilometra, má byť podľa ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) otvorený 22. decembra 2025, ak všetky skúšky dopadnú úspešne.
Svetlo na konci tunela? Višňové má byť hotové do Vianoc
„Dvadsiaty druhý december je veľmi, veľmi pozitívny a optimistický scenár,“ vyhlásil Ráž po výjazdovom rokovaní vlády vo Višňovom. Dodal však, že v prípade problémov sa termín môže posunúť o niekoľko týždňov, píše TASR.

Minister zdôraznil, že bezpečnosť je prvoradá. „Potrebujeme, aby sme mali všetky pečiatky od hasičského zboru, aby sme tam prvých vodičov mohli pustiť,“ vysvetlil.
Višňové sa stavia už viac ako dve desaťročia. Prieskumná štôlňa sa začala raziť v roku 1998, prerazená bola o štyri roky neskôr, no samotná výstavba sa naplno rozbehla až v roku 2014.
Zosuvy, meškania a peniaze, ktoré nie sú
Aj keď sa Višňové konečne blíži k finišu, nadväzujúce úseky zostávajú problémom. Kvôli zosuvu pôdy sa posúva otvorenie úseku Hubová – Ivachnová, ktorý mal byť hotový spolu s tunelom. Ide pritom o obchvat Ružomberka, ktorý by vodičom ušetril až 16 minút cesty.
Najväčšou prekážkou však zostáva nedostatok financií, píše portál tvnoviny.sk. Posledný, chýbajúci úsek Turany – Hubová s tunelmi Korbeľka a Havran je zatiaľ len na papieri. Tender prebieha, no otázne je, z čoho sa stavba zaplatí.

Ministerstvo dopravy priznalo, že rozpočet je napnutý. „Financie zo štátneho rozpočtu využívame najmä na to, čo nie je možné financovať zo zdrojov EÚ,“ uviedol rezort. Celkový investičný rozpočet na rok 2026 je 727,5 milióna eur, z čoho 308 miliónov tvoria domáce zdroje, zvyšok eurofondy, Plán obnovy a program CEF.
Arbitráž o Višňové: Slovensko má navrch
Popri dokončovacích prácach sa ešte rieši aj medzinárodná arbitráž s pôvodným zhotoviteľom stavby, taliansko-slovenským konzorciom Salini Impregilo – Dúha, s ktorým Národná diaľničná spoločnosť v roku 2019 ukončila zmluvu pre neuspokojivý postup.
Minister Ráž tvrdí, že výsledok sporu bude známy začiatkom budúceho roka a Slovensko má podľa neho dobré vyhliadky: „Arbitráž vyšla pre Slovensko veľmi pozitívne. Oni stále špekulovali a nadhodnocovali položky – a arbitráž to vidí,“ skonštatoval.

Kolóny nekončia: Cesta na východ si ešte počká
Aj keď Višňové konečne spojí kľúčové dopravné úseky pri Žiline, vodiči si na plnohodnotnú diaľnicu z Bratislavy do Košíc ešte pár rokov počkajú. Ak by štát vysúťažil úsek Turany – Hubová do konca tohto roka, jeho výstavba potrvá najmenej sedem rokov.
Kým sa tak stane, Slovákom na cestách zostáva len trpezlivosť, ohľaduplnosť a pevné nervy.

