Predaj automobilov v Európe je v súčasnosti mimoriadne komplikovanou záležitosťou, ktorá sa podobá chôdzi po ostrom noži. Každé strategické rozhodnutie so sebou nevyhnutne prináša určité riziko. Automobilka Kia, ktorá sa teší rastúcemu úspechu na európskom trhu, je podľa svojho vlastného vyjadrenia nútená manévrovať medzi dvomi protichodnými tábormi: na jednej strane sú to zákazníci, ktorí stále uprednostňujú tradičné motory, a na druhej strane stále prísnejšia legislatíva EÚ, ktorá tlačí výrobcov k bleskovému prechodu na elektromobilitu. Túto zásadnú dilemu kórejskej značky podrobne priblížil portál Motor1.
Podľa aktuálnych štatistík Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) bol podiel elektromobilov na trhu mimoriadne nízky – v prvých štyroch mesiacoch roka dosiahol len 15,3 %. Z tohto jasne vyplýva, že väčšina európskych spotrebiteľov stále dáva prednosť vozidlám so spaľovacím motorom. Súčasne však Európska únia neustále stupňuje tlak na automobilky, aby rýchlo znižovali emisie CO₂.
Carlos Lahoz, viceprezident predaja Kia pre Európu, otvorene priznal túto riskantnú situáciu v rozhovore pre Automotive News Europe: „Ak sa príliš sústredíme na spaľovacie autá, riskujeme, že nesplníme emisné normy a budeme musieť zaplatiť obrovské pokuty. Naopak, ak príliš zatlačíme na predaj elektrických modelov, poškodíme si naše ziskové marže,“ konštatoval Lahoz.
Automobilové spoločnosti po celom kontinente sa zúfalo snažia prispôsobiť novým emisným predpisom, ktoré budú v budúcnosti ešte tvrdšie. Viacerí giganti, ako napríklad Volkswagen a Renault, už vyjadrili obavy, že by mohli už v roku 2025 čeliť sankciám vo výške miliárd eur, ak prekročia stanovené limity. Hoci EÚ poskytla výrobcom čiastočnú úľavu a umožnila im spriemerovať flotilové emisie za roky 2025 až 2027, tlak na znižovanie emisií zostáva enormný. Koncern Stellantis dokonca uviedol, že jeho inžinieri venujú viac než štvrtinu svojho času výhradne zabezpečeniu súladu vozidiel so všetkými zákonnými požiadavkami. Pripomeňme, že od roku 2035 bude povolený predaj výhradne bezemisných vozidiel (najmä EV) v krajinách rešpektujúcich túto bruselskú legislatívu.
EV zatiaľ nedokážu generovať zisk
Úplný prechod na elektromobily nie je pre Kie v súčasnosti ekonomicky udržateľný. Lahoz priznáva, že elektrické vozidlá z hľadiska výnosov ešte nedokážu konkurovať modelom so spaľovacím pohonom. Hlavnou prekážkou sú vysoké náklady na batérie, ktoré zvyšujú výrobné ceny EV modelov.

Kia sa tak musí usilovať o jemnú rovnováhu: ponúkať dostatočné množstvo EV, aby splnila emisné ciele, a zároveň predávať dostatok spaľovacích modelov, aby si udržala zdravé marže. Výrobcovia musia kompenzovať predaj vozidiel na benzín a naftu predajom plug-in hybridov a najmä plne elektrických áut, aby udržali celkový priemer flotilových emisií na prijateľnej úrovni.
Kia sa drží, ale má strach z Číny
Táto výrobno-ekonomická dilema nie je špecifická len pre Kiu. Každá významná automobilka v Európe čelí rovnakému paradoxu: vývoj elektromobilov pre budúcnosť je financovaný z profitov dosahovaných na spaľovacích modeloch. Cenová parita medzi EV a tradičnými autami stále neexistuje, s výnimkou čínskych konkurentov, ktorí profitujú z nižších výrobných nákladov.
Napriek týmto obrovským výzvam sa Kia v Európe momentálne teší mimoriadne dobrým výsledkom. V prvých štyroch mesiacoch roka dosiahla trhový podiel 4,1 % (v regióne EU+EFTA+UK), čím predbehla silné značky ako Ford, Opel, Citroën, Fiat či dokonca svoju sesterskú spoločnosť Hyundai. Kia dokáže balansovať medzi ziskom a prísnymi reguláciami lepšie ako mnohí iní. Zostáva však otázne, ako dlho sa jej podarí udržať túto krehkú rovnováhu bez toho, aby ju predbehla konkurencia alebo následne nezasiahla ešte tvrdšia európska legislatíva.


