Na trhu s jazdenými vozidlami sa objavil nový druh podvodu, ktorý môže kupujúcim spôsobiť výrazné finančné straty. Predajcovia totiž využívajú medzery v systéme registrácie áut medzi jednotlivými krajinami, aby zakryli pôvod vozidla a následne ho predali za omnoho vyššiu cenu. V praxi to funguje tak, že automobil, ktorý ukončí svoju oficiálnu históriu v jednej krajine, sa prihlási v inom európskom štáte ako „nové“ dovezené vozidlo. Týmto krokom sa zmení alebo úplne zamlčí jeho pôvod a predajcovia ho môžu ponúkať ako mladšie, zachovalejšie a atraktívnejšie, často s navýšením ceny aj o niekoľko tisíc eur.
Odborníci na analýzu vozidiel upozorňujú, že takto manipulovaná história auta sa často „upraví“ aj v detailoch, ktoré bežný kupujúci nedokáže odhaliť. Pri prepisoch sa mení napríklad dátum prvej registrácie či technické údaje, ktoré majú zásadný vplyv na cenu. Jediný „preklep“ v dokumentoch môže auto „omladiť“ o celý rok, čím jeho hodnota na trhu narastie približne o tisíc eur. Píše STVR.
Analýza viac ako 20-tisíc ponúk jazdených vozidiel zverejnených na Slovensku odhalila, že až polovica z nich nemá slovenský pôvod, hoci inzeráty to tvrdia. Najčastejšie ide o dovoz z Nemecka, Česka, ale aj z oveľa vzdialenejších krajín ako Japonsko, Južná Kórea či Austrália. Podvodníci využívajú neprehľadnosť systému a fakt, že nie všetky štáty majú prepojené databázy histórie vozidiel.
Okrem nových praktík sa opäť objavujú aj tie dobre známe – manipulácia s počtom najazdených kilometrov. Takzvané „stáčanie tachometra“ je na Slovensku dlhoročným problémom, ktorý sa darí odhaliť len zriedka.

Kupujúci sú pritom často tí, ktorí musia informácie o vozidle zisťovať sami. Predávajúci totiž nesie trestnoprávnu zodpovednosť iba v prípadoch, keď vznikne preukázateľná finančná škoda presahujúca 700 eur, čo musí potvrdiť súdny znalec.
Právni experti pripomínajú, že generálna prokuratúra už v roku 2019 upozornila na to, že úprava kilometrov sa považuje za trestný čin podvodu. Napriek tomu sa vo väčšine prípadov takýto skutok nepodarí dokázať, pretože chýbajú dôkazy o tom, kto konkrétne manipuláciu vykonal. Podľa dopravných analytikov ide o problém, ktorý sa len ťažko kontroluje. Kým v západných krajinách sú dáta o pôvode a histórii vozidiel dostupné v jednotnom systéme, na Slovensku je evidencia roztrieštená. To dáva priestor pre rôzne machinácie.
Kupujúci preto musia byť ostražití a nespoliehať sa len na údaje v inzeráte. Odborníci odporúčajú preveriť vozidlo v medzinárodných databázach, skontrolovať servisnú knižku a vyžiadať si potvrdenie o pôvode. Aj keď sa domôcť spravodlivosti nie je jednoduché, nie je to nemožné. Avšak pre tých, ktorí sa nechajú oklamať, môže byť rozdiel v cene – a v kvalite auta – bolestivo vysoký.


