Dlhé trvanie vládneho „shutdownu“ v Spojených štátoch začína vážne ovplyvňovať fungovanie dopravnej infraštruktúry. Podľa denníka New York Times rozhodla administratíva prezidenta Donalda Trumpa o znížení počtu letov na štyridsiatich najvyťaženejších letiskách o 10 percent. Cieľom tohto kroku je znížiť tlak na leteckých dispečerov, ktorí už niekoľko týždňov pracujú bez výplat.
Minister dopravy Sean Duffy vysvetlil, že ide o krok nevyhnutný na udržanie bezpečnostných štandardov, keďže počet kvalifikovaných kontrolórov neustále klesá a mnohí z nich sú nútení pracovať nad rámec bežných hodín. Podľa televízie CNN sa prvé opatrenia začali uplatňovať už v piatok 7. novembra, hoci presný zoznam dotknutých letísk zatiaľ nebol zverejnený. Federálny úrad pre letectvo (FAA) uviedol, že bude postupovať cielene a systematicky, aby sa minimalizovalo narušenie prevádzky. Duffy zároveň zdôraznil, že prioritou zostáva zachovanie bezpečného vzdušného priestoru.
Narastajúce problémy v leteckej doprave
Zníženie kapacity letovej prevádzky sa dotkne stoviek tisíc cestujúcich a už teraz vyvoláva obavy z chaotického priebehu dovolenkovej sezóny. Ako uvádza New York Times, aerolínie budú musieť upraviť letové plány, rušiť spoje a prispôsobovať logistiku v čase, keď rastie tlak na celý sektor. Opatrenie zasiahne nielen osobnú, ale aj nákladnú dopravu, menšie civilné lietadlá či dokonca pripravované vesmírne štarty.

FAA aktuálne eviduje viac ako 400 neplánovaných absencií medzi zamestnancami – štvornásobne viac ako minulý rok. „Naši ľudia robia maximum, aby zvládli každodenné povinnosti, hoci situácia je extrémne náročná,“ uviedol Duffy. Dispečeri patria medzi tzv. kľúčových pracovníkov, ktorí musia plniť svoje úlohy aj počas odstávky federálnej vlády, no bez nároku na mzdu.
Zvyšujúce sa politické napätie
Kríza sa postupne mení na politický konflikt. Republikánsky senátor Ted Cruz obvinil demokratov, že svojím postojom riskujú dopravný kolaps, zatiaľ čo riaditeľ FAA Bryan Bedford rozhodnutie vlády obhajoval analýzami údajov o bezpečnosti. Demokrat Rick Larsen naopak označil redukciu letovej prevádzky za neobvykle drastické riešenie a požiadal o zverejnenie detailných rizikových analýz.

Podľa New York Times patria medzi najviac postihnuté oblasti New York a Washington D.C. V metropolitnej zóne New Yorku je údajne mimo služby až 80 percent dispečerov, zatiaľ čo hlavné mesto hlási výrazný nedostatok personálu na polovici letísk. Experti upozorňujú na tzv. sieťový efekt meškaní – oneskorenie na jednom letisku spôsobuje reťazové problémy v celej dopravnej sieti.
Aerolínie očakávajú výrazné straty
Letecké spoločnosti sa snažia reagovať preventívne. Zväz Airlines for America uviedol, že s vládou komunikuje o možných riešeniach a o spôsobe, ako zmierniť dopady na pasažierov aj na dopravcov. United Airlines oznámila, že obmedzenia sa budú týkať najmä vnútroštátnych a regionálnych liniek, zatiaľ čo dlhé medzinárodné trasy zostanú prevažne zachované. Generálny riaditeľ Scott Kirby informoval, že zákazníci, ktorých sa dotknú zrušené lety, budú mať nárok na vrátenie peňazí, a to aj v prípade nevratných lístkov.
Niektoré spoločnosti idú ešte ďalej. Šéf Frontier Airlines Barry Biffle odporučil pasažierom, aby si pre istotu rezervovali náhradné spoje, keďže zrušenia sú veľmi pravdepodobné. Podľa riaditeľa FAA Bryana Bedforda ide o bezprecedentnú situáciu: „Pohybujeme sa v nepredvídanom prostredí, no bezpečnosť leteckej dopravy musí zostať absolútnou prioritou.“ Administratíva verí, že politické spory sa vyriešia skôr, než dôjde k úplnému zastaveniu leteckej dopravy v krajine.

