Na Slovensku sa od 15. novembra opäť začína obdobie, v ktorom by mali vodiči myslieť o čosi viac na bezpečnosť. Hoci zákon presne neurčuje, že pneumatiky musíš prezuť práve v tento deň, pri snehu, ľade či námraze sú zimné pneumatiky povinné.
A ignorovať túto povinnosť sa dnes už neopláca – nielen pre možné pokuty, ale najmä pre riziko problémov s poisťovňou.
Pokuta nie je najväčší problém
Ak sa vodič rozhodne vyraziť na zimnú cestu s letnými pneumatikami, v blokovom konaní môže zaplatiť 50 eur, v správnom konaní až 100 eur. To však stále nie je najväčký problém, ktorý môže nastať. Píše portál Topky.
Poisťovne upozorňujú, že pri nehode sa berie do úvahy aj technický stav pneumatík. Ak sa preukáže, že ich nevyhovujúci stav prispel k vzniku škody, môže dôjsť ku kráteniu poistného plnenia – v niektorých prípadoch až k jeho úplnému odmietnutiu.
„Rozhodujú aj detaily ako správne označenie, vek či hĺbka dezénu. Ak sa pri škodovej udalosti potvrdí, že pneumatiky boli nevyhovujúce, poisťovňa môže plnenie výrazne znížiť alebo zamietnuť,“ upozorňuje Juliana Arvaiová, riaditeľka pre neživotné poistenie vo FinGO.sk.
Aké pneumatiky sú podľa zákona správne?
Slovenská legislatíva povoľuje vodičom používať viacero typov zimného obutia. Kľúčové je, aby boli pneumatiky označené:
- 3PMSF (trojvrcholový horský štít so snehovou vločkou),
- alebo M+S / M.S / M&S.
Najspoľahlivejšia je kombinácia oboch označení, keďže 3PMSF garantuje preukázaný výkon na snehu a M+S zas celkovú vhodnosť do zimných podmienok. Celoročné pneumatiky sú akceptované len vtedy, ak spĺňajú tieto normy.
Povinnosť platí od 15. novembra do 31. marca, avšak len pri súvislej vrstve snehu, ľadu alebo námrazy na ceste. V praxi sa však odporúča prezuť okamžite, keď teploty pravidelne klesajú pod 7 °C – vtedy už letné pneumatiky výrazne strácajú priľnavosť.
Policajti aj odborníci varujú: Prvé mrazy prichádzajú rýchlo
Ministerstvo vnútra pripomína, že jazda s nevhodnými pneumatikami je riziková aj v prípade, keď ešte nie je vyslovene zimná kalamita. „Používanie nevhodných pneumatík môže viesť k nebezpečným situáciám na cestách a ohroziť životy vodičov aj ostatných účastníkov cestnej premávky,“ uvádza rezort.
Aj krátke ranné poľadovice môžu byť pre letné pneumatiky problémom – braking distance sa môže predĺžiť a vozidlo stráca kontrolu v zákrutách či pri prudších manévroch.
Testy odhalili veľké rozdiely medzi modelmi. Lacné pneumatiky prekvapili – aj sklamali
Najnovší test dTestu preveril 31 modelov zimných pneumatík v rozmere 225/40 R18. Výsledky ukázali, že rozdiely sú medzi jednotlivými modelmi obrovské. Píše portál Startitup.
Na mokrej ceste totálne prepadáky
Najhoršie dopadli lacnejšie ázijské značky ako:
- Evergreen EW66
- Goodride SW608
- Tomket Snowroad Pro 3
- Star Performer Stratos UHP
Niektoré nezískali takmer žiadne body, najmä v testoch mokrej vozovky. Pri brzdení z 80 km/h bol rozdiel medzi najlepšou a najhoršou pneumatikou až 10 metrov – čo môže v reálnom živote znamenať rozdiel medzi bezpečným zastavením a nárazom.
Na snehu sa karta obrátila
Zaujímavosťou je, že niektoré lacné modely podali na snehu lepší výkon, než sa očakávalo. Príkladom je Syron Everest 2, ktorý si v snehových testoch viedol veľmi dobre.
Prémiové modely však zostali najspoľahlivejšie vo všetkých podmienkach:
- Goodyear UltraGrip Performance 3
- Michelin Pilot Alpin 5
- Bridgestone Blizzak 6
Rozdiely v životnosti sú extrémne
Kým najodolnejšie pneumatiky mali životnosť až 81-tisíc kilometrov, tie najslabšie sa zodrali už po 34-tisíc km.
Na čo nezabudnúť pred zimou?
Okrem stavu pneumatík je dobré skontrolovať aj:
- povinné zmluvné poistenie, jeho platnosť,
- havarijné poistenie, najmä limity a asistenčné služby.
„V zime je bežné, že vodič potrebuje odťah alebo rýchlu opravu na ceste. Tí, ktorí sa snažia na poistení ušetriť, často pri prvej nehode zaplatia niekoľkonásobne viac,“ pripomína Arvaiová.


