Európska komisia už dlhšie bije na poplach v tom, že niektoré deti sa oproti ostatným častejšie ocitajú v špeciálnych školách.
Ministerstvo školstva pripravuje národný projekt, ktorého hlavným cieľom bude pretestovať tisíce školákov. Týmto krokom chce rezort odhaliť prípadné diagnózy ľahkého mentálneho postihnutia u detí, keďže Slovensko dosiahlo nelichotivú pozíciu v podiele žiakov, ktorí sú odkázaní na špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, informujú noviny.sk.
Obávajú sa napísať dieťaťu
Podľa štatistických údajov sa naša krajina spomedzi všetkých v rámci Európy umiestnila na až štvrtom mieste, kedy približne 12 percent žiakov potrebuje individuálny prístup pre nejakú formu postihnutia.
„V dnešnej dobe sa už odborní zamestnanci pomaly obávajú napísať dieťaťu zo sociálne znevýhodneného prostredia, že má mentálne postihnutie,“ upozornila prezidentka združenia odborných učilíšť Jana Kandriková.
Európska komisia už dlhšie bije na poplach v tom, že deti z marginalizovaných komunít sa oproti ostatným častejšie ocitajú v špeciálnych školách, pretože im diagnostikovali širokú škálu porúch, vrátane ľahkého mentálneho postihnutia.
Spochybňovanie práce odborníkov
Príkladmi úspešnej inklúzie sú uvádzané Nórsko či Anglicko. Školy aj odborníci však upozorňujú, že nové testovanie môže byť vnímané ako spochybnenie predchádzajúcej odbornej práce. „Celý tento projekt ako keby spochybňoval prácu psychológov a odborných zamestnancov,“ dodala Kandriková.
Ministerstvo tvrdí, že počet takto zaradených žiakov v špeciálnom školstve je neprimerane vysoký. Deti, ktorým sa pôvodná diagnóza nepotvrdí, by sa mohli vrátiť do bežného vzdelávania.
Napriek kritickému postoju špeciálne školy avizujú, že neplánujú testovanie blokovať. Rodičia majú podľa odborníkov obavy z priebehu procesu, čo ale považujú za prirodzené. „Toto bude téma najbližších dní, treba nadviazať vzťahy s rodičmi a vysvetliť im, že sa snažíme dostať z tých detí to najviac, čo sa dá,“ doplnila.
Prechod do bežnej triedy
Opätovnou diagnostikou prejdú deti vo veku od 6 do 10 rokov, ktorým bolo predtým priznané ľahké mentálne postihnutie a ktoré pochádzajú zo sociálne znevýhodneného či marginalizovaného prostredia. Celkovo sa testovanie bude týkať približne 4-tisícov detí naprieč Slovenskom.
„Ak sa potvrdí, že dieťa nemá mentálne postihnutie, bude mať príležitosť na plynulý prechod do adaptačnej a následne do bežnej triedy,“ reagoval rezort školstva.
Adaptačné triedy budú fungovať ako malé, prechodné kolektívy so 4 až 10 žiakmi. Testovanie zabezpečujú odborníci vyškolení Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie. „Testovanie u nás je navrhnuté tak, aby bralo do úvahy jazykové či kultúrne bariéry medzi deťmi a zbytočne ich nezaťažoval,“ doplnil rezort.
Triedy v rámci projektu majú začať fungovať v roku 2026. „Cieľom tohto projektu je nájsť hoci aj tie posledné deti, ktoré by mohli zmeniť svoj život a dostať sa zo špeciálnej školy do bežného prúdu,“ uzavrela Kandriková.


