Svet spoznal slovo roka, ktoré odkazuje na sociálne väzby v spoločnosti. Termín pritom pochádza ešte z 50. rokov minulého storočia.
Podľa slovníka Cambridge sa slovom roka 2025 stal pojem „parasociálny“. Odkazuje na vzťah, ktorý osoba pociťuje v spojitosti so sebou a slávnou osobou, ktorú nepozná. Ide tak o jednostranný emocionálny vzťah voči osobe, ktorá o tom ani len netuší.
Môže ísť tiež o rôzne celebrity, influencerov, ale aj chatbotov, voči ktorým sa ľudia správali ako k dôverníkom, priateľom alebo romantickým partnerom.
Podľa BBC je príkladom parasociálneho záujmu prejav fanúšikov pri udalosti, keď speváčka Taylor Swift a americký futbalista Travis Kelce oznámili svoje zasnúbenie.
Pôvodne šlo o akademické slovo
Tento termín pochádza z roku 1956, keď americkí sociológovia pozorovali televíznych divákov, ktorí sa zapájali do „parasociálnych“ vzťahov s osobnosťami na obrazovke.
Šéfredaktor Colin McIntosh uviedol, že sa nedávno používal na opis „typu vzťahu medzi osobou a ne-osobou, napríklad celebritou“.
„Pôvodne vznikol ako akademické slovo a pomerne dlho sa obmedzoval na akademickú sféru,“ dodal. „Až nedávno sa dostal do populárneho jazyka a ide o slovo, ktoré ovplyvnili sociálne médiá.“
Vytvorenie vzťahov s celebritou
Slovník zaznamenal nárast vyhľadávania tohto slova v júni 2025 po tom, čo hviezda YouTube iShowSpeed zablokovala neodbytného fanúšika ako svojho „parasociálneho partnera číslo 1“.
Slovo prvýkrát zaviedli sociológovia z Chicagskej univerzity Donald Horton a Richard Wohl, ktorí pozorovali televíznych divákov zapojených do „parasociálnych“ vzťahov s osobnosťami na obrazovke, ktoré boli podobné tým, aké majú voči „skutočnej“ rodine a priateľom.
Všimli si, ako rýchlo sa rozvíjajúce médium televízie prenieslo tváre hercov priamo do domovov divákov, čím sa stali neoddeliteľnou súčasťou života ľudí.
Cambridgeský slovník tento rok pridal približne 6 000 nových slov, vrátane výrazov skibidi, delulu či tradwife.
Medzi ďalšie slová, ktoré podľa nich tento rok mali vplyv, patrí slovo „slop“, ktoré označuje nekvalitný obsah na internete, najmä veci vytvorené umelou inteligenciou. Ďalším slovom je „memeify“ – čo znamená premeniť udalosť, obrázok alebo osobu na mém.

