Bratislavské Letisko M. R. Štefánika má za sebou výnimočne silný rok. Rozširujúca sa ponuka dopravcov, nové linky a návrat domáceho leteckého spojenia posúvajú najväčší slovenský vzdušný prístav do polohy, v ktorej už dávno nebol.
Práve v období rastu však prichádza marketingový ťah írskej nízkonákladovky, ktorý vyvolal na Slovensku búrlivé reakcie. Upozornil na to portál Autoviny.
Najrušnejšie obdobie letiska za posledné roky
Záujem aeroliniek o Bratislavu rastie. Wizz Air nielenže spustil inauguračný let medzi Košicami a hlavným mestom, čím opäť vzniklo vnútroštátne letecké spojenie, ale zároveň oznámil nové linky na Kaukaz – do arménskeho Jerevanu a gruzínskeho Kutaisi.
Slováci tak majú k dispozícii viac destinácií než kedykoľvek v posledných rokoch, a to aj vďaka konkurenčnému Ryanairu, ktorý si Bratislavu vybral ako miesto ďalšieho rastu.
„Vienna East“ – názov, ktorý doma neprešiel
Rakúske médiá, vrátane oe24, upozornili, že Ryanair chce v zahraničí propagovať bratislavské letisko pod označením „Vienna East“. Cieľ je transparentný: osloviť trhy, kde je povedomie o Slovensku nízke a kde sa odkaz na Viedeň predáva výrazne lepšie.
Vzdialenosť medzi oboma letiskami je približne hodina autom, no pre mnohých Slovákov je takýto názov neprijateľný a zavádzajúci. Kritici argumentujú, že nejde o žiadny „východ Viedne“, ale o hlavné medzinárodné letisko samostatného štátu.
Prečo to Ryanair robí?
Nízkonákladovka sa netají tým, že v Bratislave plánuje posilniť svoju pozíciu, zatiaľ čo z Viedne časť operácií sťahuje. Od marca 2026 plánuje znížiť počet lietadiel na Schwechate o päť zo súčasných devätnástich, čo znamená aj ukončenie jednej z dvoch bázi prevádzkovaných divíziou Malta Air. Okolo 120 zamestnancov už bolo nahlásených do systému včasného varovania pre možné prepúšťanie.
Ryanair tvrdí, že dôvodom je neochota rakúskej vlády zrušiť alebo aspoň zmierniť leteckú daň. Michael O’Leary si opäť nebral servítku pred ústa – rakúskych politikov označil za „beznádejný prípad“.
Kam odchádzajú lietadlá z Viedne?
Presúvajú sa do Španielska, Talianska a do krajín východnej Európy. Jedným z potenciálne najväčších beneficientov týchto presunov je práve Bratislava, kde má Ryanair základňu už dve desaťročia. Značka Lauda Europe zostáva síce vo Viedni naďalej s flotilou A320, no ďalší rast tam nečaká.
Riziká pre cestujúcich a chaos v orientácii
Kým Slováci jasne vedia, že bratislavské letisko nie je „súčasťou Viedne“, zahraniční cestujúci môžu byť názvom „Vienna East“ zmätení. Najmä tí, ktorí plánujú prestupy – tie Bratislava stále oficiálne neponúka a ich organizácia môže byť pre nezorientovaných pasažierov problémom.
Pre Ryanair však ide o jednoduchú matematiku: letisko v Bratislave je výrazne lacnejšie než prestížny Schwechat, a preto sa podobný marketing oplatí.
Pre Slovákov sa nemení nič
Reálne dopady na cestujúcich zo Slovenska sú minimálne. Lety zostávajú v Bratislave a ich počet sa môže ešte zvýšiť. Pre mnohých Slovákov však ide o zbytočnú hru s názvom, ktorá môže pôsobiť ako neúcta voči samostatnosti slovenského letiska.
Či už bol cieľom marketing, provokácia alebo obyčajné upútanie pozornosti, jedno je isté: Ryanair to opäť dokázal – vzbudiť reakciu.


