Nemecko, ktoré desiatky rokov stavalo svoju ekonomickú silu na automobilkách, sa ocitá v období výrazného útlmu. Produkcia áut klesla na hodnoty, aké krajina nezažila od roku 2000.
Podľa údajov citovaných agentúrou Bloomberg ide o prepad o 18,5 %, ktorý je len čiastočne vysvetlený bežnými letnými odstávkami a zmenami vo výrobe.
Kombinácia rastúcich cien energií, preťažených administratívnych procesov a rastúcich mzdových nárokov donútila najväčších výrobcov pristúpiť k plošným úsporným opatreniam. Volkswagen, Mercedes-Benz, Bosch aj Continental obmedzujú investície a hľadajú priestor na škrty. Porsche navyše oznámilo, že čiastočne ukončí činnosť firmy Cellforce, ktorá mala byť jednou z ich kľúčových batériových divízií. Na problém upozornil portál Autoviny.
Situáciu ďalej komplikujú aj faktory zvonka – americké clá a slabnúci odbyt v Číne.
Najväčší pokles zamestnanosti za poslednú dekádu
Podľa oficiálnych nemeckých štatistík pracovalo v septembri 2025 v automobilovom priemysle (spolu s dodávateľmi) 721 400 ľudí. Tak nízke číslo bolo naposledy zaznamenané v roku 2011. Medziročne ubudlo 48 700 pracovných miest, teda 6,3 % pracovnej sily tohto sektora – najprudší pád v odvetviach s viac ako 200-tisíc zamestnancami.
Na porovnanie, celý spracovateľský priemysel v Nemecku oslabil len o 2,2 %. Automobilová výroba tak padá rýchlejšie než zvyšok hospodárstva.
Úspory potvrdzujú aj najznámejšie firmy:
- Bosch plánuje do roku 2030 zrušiť 13 000 pracovných miest,
- ZF Friedrichshafen redukuje stav o 7 600 ľudí,
- Ford oznámil, že v Európe ubudne 4 000 miest, z toho 3 000 v Nemecku,
- Volkswagen pripravuje odstavenie troch fabrík a výrazné znižovanie počtu zamestnancov,
- Audi prehodnocuje alokáciu svojich zdrojov pre prípad ďalších škrtov.
Medzi príčinami sa najčastejšie spomína slabší dopyt po elektromobiloch, ústup najlacnejších mestských áut, problémy s dodávkami čipov, clá USA a prudko rastúca konkurencia čínskych výrobcov. Kancelár Friedrich Merz hovorí o potrebe reforiem, no kritici tvrdia, že tempo zmien je zatiaľ nevýrazné.
Slovensko je previazané, a preto nemôže krízu ignorovať
Slovenské automobilky aj stovky dodávateľov sú úzko naviazaní na nemecké koncerny. Spomalenie dopytu v Nemecku preto môže mať následky aj na domácej úrovni – a to bez ohľadu na to, že slovenské závody v súčasnosti bežia naplno.
Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek však zatiaľ nepredpokladá pokles výroby: „Slovensko má nové produkty, v tomto roku pokles neočakávame.“
Zároveň ale upozorňuje, že konkurencieschopnosť Slovenska voči ostatným krajinám V4 sa zhoršila.
Minulý rok bolo na Slovensku vyrobených 993-tisíc áut. Pre rok 2025 očakáva ZAP SR nárast produkcie na približne 1,15 milióna vozidiel. Priamo v automobilkách pracuje viac než 165-tisíc ľudí a spolu s naviazanými odvetviami dosahuje zamestnanosť 244-tisíc osôb.
Matušek pripomína aj minulosť, keď bol záujem investorov oveľa vyšší: „V minulosti sme boli pre investorov atraktívnou destináciou a dokázali sme ponúknuť najlepšie podmienky,“ uviedol pre Trend.sk.


