Dnešné križovatky fungujú podľa tradičného modelu: keď bliká červená, stojíme, keď naskočí zelená, ideme. Vedci z Univerzity Severnej Karolíny však prišli s prekvapivým návrhom – k známym trom farbám pridať štvrtú.
Biela farba má slúžiť ako špeciálny signál, ktorý sa aktivuje vtedy, keď sa v okolí objaví vyšší počet autonómnych vozidiel. Tieto autá dokážu komunikovať so systémom riadenia premávky a navzájom si odovzdávajú informácie o pohybe. Ak ich je na križovatke dosť, semafor môže naskočiť do bieleho režimu a umožniť doprave plynulejšie sa prelínať.
Vodiči bežných vozidiel by tak vedeli, že sa majú jednoducho „zviezť“ s autonómnymi autami a kopírovať ich správanie. To im umožní zorientovať sa aj bez tradičných signálov, pretože autonómne autá sa medzi sebou presne zosúladia.
Tento systém má priniesť viacero prínosov:
- plynulejší prejazd križovatkami,
- výrazné zníženie meškaní,
- menšiu pravdepodobnosť vzniku zápch,
- jednoduché pochopenie pre bežných vodičov.
Ako by biela farba fungovala v praxi?
Ako upozornilo zive.sk, kľúčom k celému konceptu je schopnosť autonómnych áut komunikovať s inteligentnou infraštruktúrou. Systém presne vie, kedy sa približujú vozidlá, z ktorého smeru a v akom čase. Na základe týchto údajov dokáže „vyskladať“ optimálny pohyb cez križovatku.
Ak je autonómnych áut dostatok, semafor prejde na biele svetlo a tie prevezmú riadenie dynamiky premávky. Vodič konvenčného auta tak vidí bielu farbu a bez stresu nasleduje tok vozidiel pred sebou. Ak však autonómnych áut v okolí nie je veľa, križovatka sa vráti do klasického režimu so známou červenou, oranžovou a zelenou.
Podľa simulácií môže takýto štvrtý svetelný signál ušetriť od 3 až po neuveriteľných 94 percent času stráveného čakaním. Rozptyl je veľký, keďže závisí od počtu autonómnych vozidiel aj od toho, ako je križovatka zaťažená.
Kedy sa biele svetlo stane realitou?
Hoci návrh vyvolal veľký ohlas, jeho zavedenie je stále vzdialené. Dôvod je jednoduchý – úplne autonómne vozidlá sú zatiaľ len vo vývoji.
Aktuálne najpokročilejšie systémy sa pohybujú na úrovni 3, keď auto zvládne jazdu v určitých podmienkach, ale vodič musí byť pripravený zasiahnuť. Úroveň 4 už znamená, že auto dokáže jazdiť samostatne na vybraných trasách bez potreby reakcie človeka.
Niektoré krajiny už robia prvé kroky:
- v Česku sa od budúceho roka povolí používanie áut s úrovňou 3 na vybraných cestách,
- v Nemecku takéto vozidlá jazdia na určitých úsekoch už od roku 2022.
Kým sa biela farba objaví na križovatkách, prejde ešte veľa testov aj legislatívnych úprav. No už dnes je jasné, že autonómne autá spolu s novým typom signalizácie môžu otvoriť cestu k doprave, ktorá bude rýchlejšia, plynulejšia a menej stresujúca.

