Bezpečnostné protokoly parížskeho múzea Louvre opäť zlyhali. Len mesiac po medializovanej krádeži historických šperkov sa do objektu podarilo preniknúť dvojici belgických influencerov s vlastným obrazom.
Na prekonanie kontrol využili medzeru v predpisoch a detskú stavebnicu. Incident, pri ktorom na stenu múzea zavesili neautorizované dielo, už rieši vedenie inštitúcie. Informoval o tom aj The Brussels Times.
Dvojica tvorcov digitálneho obsahu, Neal Remmerie a Senne Haverbeke, zverejnila video dokumentujúce ich prienik do jednej z najstráženejších budov Francúzska. Ich cieľom bolo umiestniť vlastný portrét do bezprostrednej blízkosti slávnej Mony Lisy v sále Salle des États. Hoci múzeum disponuje pokročilými detekčnými systémami, influenceri využili skutočnosť, že bežné predmety osobnej potreby nepodliehajú zákazu.
Kľúčovým prvkom ich stratégie bola stavebnica Lego. Rám obrazu rozobrali na jednotlivé plastové dieliky, ktoré preniesli v nákupnej taške, zatiaľ čo plátno mali zrolované. Keďže plast a papier nespustili poplach na detektoroch kovov a nepatria medzi zakázané predmety, dvojica prešla kontrolou bez problémov. Rám následne skompletizovali priamo v priestoroch múzea na toaletách.


Priebeh incidentu a reakcia múzea
Pôvodný zámer zavesiť obraz vedľa diela Leonarda da Vinciho sa ukázal ako nerealizovateľný kvôli vysokej koncentrácii strážnej služby v tejto časti expozície. Influenceri preto zvolili náhradné riešenie a svoje dielo umiestnili na voľnú stenu v predsieni, len niekoľko metrov od hlavnej atrakcie.
Ohľadom dĺžky trvania tohto neautorizovaného vystavenia existujú rozporuplné informácie. Kým autori videa naznačujú, že obraz mohol na mieste zostať dlhší čas, hovorkyňa múzea Louvre pre médiá uviedla, že personál zasiahol okamžite. „Obraz bol odstránený za menej ako tri minúty,“ stojí v oficiálnom stanovisku. Múzeum zároveň potvrdilo, že zvažuje právne kroky voči obom aktérom za porušenie návštevného poriadku.


Opakované narušenie bezpečnosti
Pre vedenie múzea je tento incident nepríjemný najmä z hľadiska načasovania. Prichádza totiž v čase, keď inštitúcia čelí kritike za závažné bezpečnostné zlyhanie z októbra tohto roka. Vtedy zatiaľ neznámi páchatelia odcudzili z expozície šperky z 19. storočia v odhadovanej hodnote 88 miliónov eur.
Hoci aktuálny „prank“ nespôsobil žiadnu materiálnu škodu, poukázal na pretrvávajúce trhliny v systéme kontroly návštevníkov. Fakt, že návštevníci dokážu do priestorov prepašovať a skompletizovať cudzie predmety bez včasného zásahu personálu, vyvoláva otázky o pripravenosti ochranky na sofistikovanejšie hrozby.

