Pred výmenou vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko po nehode vlakov v Pezinku sa im v pondelok (10. 11.) podarilo podpísať zmluvu so ŽOS Vrútky za viac než 90 miliónov eur. Zmluvy podpísalo bývalé predstavenstvo štátnej firmy vedené Petrom Helexom, ktorého nechal premiér Robert Fico po zrážke vlakov v nedeľu 9. novembra odvolať.
Situácia na železniciach je dôvodom, prečo opozícia aktuálne podáva v NR SR návrh na odvolanie Jozefa Ráža, nominanta Smeru, z funkcie ministra dopravy. Informovalo o tom v pondelok na tlačovej konferencii Hnutie Slovensko – Za ľudí. Viac ako 30 podpisov potrebných na zvolanie mimoriadnej schôdze získali od všetkých opozičných strán.
Minister dopravy SR Jozef Ráž po nehode v Pezinku ponúkol svoju funkciu predsedovi vlády SR Robertovi Ficovi. Ten ju odmietol. Premiér zároveň požiadal šéfa rezortu dopravy, aby s okamžitou platnosťou odvolal vedenie ZSSK.
Dlhodobo s Móricom
Významné objednávky na železniciach putujú roky k firmám ŽOS Vrútky a ŽOS Trnava privatizéra Víťazoslava Mórica, píše Denník N. Najnovšie získali ŽOS Vrútky zákazky za 70 miliónov eur s DPH na dodávku a servis desiatich lôžkových vozňov plus opciu na ďalších desať.
Oficiálne išlo o otvorenú súťaž, záväznú ponuku predložila iba firma Víťazoslava Mórica. Železničná spoločnosť argumentuje, že je to podľa zákona. „Účasť iba jedného uchádzača nie je v rozpore so zákonom ani dôvodom na automatické zrušenie súťaže za predpokladu, že ponuka spĺňa všetky zákonné a technické podmienky,“ vysvetľuje komunikačný odbor ZSSK.
Po odvolaní vedenia ZSSK nastúpili do firmy noví členovia predstavenstva, ktorých znovu vybrala strana Hlas, pretože práve tej pri koaličných dohovoroch pripadla železničná spoločnosť. Firmu po Helexovi prevzala manažérka Ivana Piňosová, ktorá podobne ako Helexa predtým pôsobila vo vedení Slovenskej pošty. Nové vedenie túto zákazku obhajuje. Argumentuje, že o obstaraní nových lôžkových vozňov sa hovorí desať rokov a projekt je súčasťou dlhodobých plánov.
Zlé riadenie i podfinancovanie železníc
Opozícia vidí nehody vlakov aj ako dôsledok zlého riadenia a podfinancovania železníc, čo bráni skvalitňovaniu ich bezpečnosti. Opozičná poslankyňa Veronika Remišová za stranu Slovensko – Za ľudí pripomenula vyplatenie 49-tisíc eur bývalému generálnemu riaditeľovi ŽSR Alexandrovi Sakovi, na ktoré pôvodne upozornila aj opozičná SaS. Ministra dopravy SR Jozefa Ráža už vtedy vyzvala na odstúpenie z funkcie.
Predseda SaS Branislav Gröhling zdôraznil, že nehoda v Pezinku je tretím vlakovým nešťastím za obdobie 1,5 roka tejto vlády. „Už minulý rok, keď bolo takéto podobné nešťastie v Nových Zámkoch, sme vyzývali ministra Ráža, aby predstavil systémové riešenia na zlepšenie stavu železníc. Nič sa neudialo, celého 1,5 roka ste nič nepočuli. Počúvali sme tu iba nezmysly o tom, že treba zachovať vlaky zadarmo, že železnice sú v top stave,“ uviedol Gröhling.
Dodáva rušne bez systému ETCS
Líder Hnutia Slovensko Igor Matovič uviedol, že politickú zodpovednosť za takéto havárie nesie súčasný predseda vlády. Matovič poukázal na to, že počas prvej a druhej vlády Fica vystupoval na snemoch Smeru Víťazoslav Móric, ktorého Fico odmenil tým, že ŽOS Vrútky získali štátnu zákazku na staré rušne typu 861. Týmto rušňom by mal chýbať zabezpečovací systém ETCS, ktorý má predchádzať podobným haváriám. „Robert Fico sa odvďačil úplatkom tým, že človeku, ktorý ho chválil na snemoch, dodal štátnu zákazku na staré rušne. Za tú istú cenu mohlo mať Slovensko moderné rušne aj s bezpečnostným systémom ETCS,“ povedal Matovič.
Na chýbajúci systém ETCS v pomerne nových vlakoch upozornil aj Ján Hargaš z PS.“ Ja sa pýtam, prečo si kupujeme nové vlaky, ktoré nemajú tento systém ETCS,“ zdôraznil Hargaš. Pripomenul, že minulý rok kúpili železnice šesť nových súprav za takmer 60 miliónov eur a to bez daného bezpečnostného systému. „Ako je to možné, keď všetci vieme, že toto je budúcnosť,“ dodal Hargaš.
Demisia sa neponúka…
Predseda parlamentu Richard Raši musí zvolať mimoriadne rokovanie NR SR k návrhu na odvolanie ministra dopravy Ráža do siedmich dní. „Hlavným dôvodom sú opakované železničné nešťastia, za ktoré očividne cítil politickú zodpovednosť aj minister dopravy Jozef Ráž, ktorý sám ponúkol demisiu predsedovi vlády. Ako však viete, predseda vlády túto ponuku neprijal. Náš postoj je, že demisia sa neponúka, demisia sa podáva, a ak si pán minister Ráž myslel, že touto ponukou je to vybavené, tak je na veľkom omyle,“ konštatoval opozičný poslanec Gábor Grendel.
Zlyhania a havárie vlakov vidí slovenská verejnosť na týždennej báze, pričom vláda na zlepšenie nerobí nič a iba sa vyhovára, vyhlásil predseda klubu Michal Šipoš. „Peniaze namiesto toho, aby išli do bezpečnostných systémov na železniciach, aby sa kupovali transparentne nové vozne, aby sa budovala infraštruktúra, aby sa rekonštruovali železničné stanice, idú všade inde, len nie tam, kde majú ísť. A toto vnímame ako veľký problém, ku ktorému sa Jozef Ráž prihlásil a nerobí robotu tak, ako by mal,“ zhodnotil.
Opoziční poslanci sú presvedčení, že návrh má šancu na úspech, keďže za odvolanie Ráža sa vyslovili aj predstavitelia koaličnej strany Hlas. „Hlas má jedinečnú šancu ukázať, že nie sú len nepodarené dieťa Smeru, že vedia robiť aj vlastnú politiku, vedia formulovať aj vlastné stanoviská, dokonca vedia plniť aj sľuby. Takže nech sa páči, tu je návrh na odvolanie ministra Ráža a očakávame, že strana Hlas sa pridá k nášmu návrhu na odvolanie a minister bude odvolaný,“ doplnila poslankyňa Remišová.


