Železničný úsek pri Pezinku, kde došlo k zrážke dvoch rýchlikov, mal mať už dlhší čas posilnené zabezpečenie v podobe dodatočných svetelných signálov. Dopravný úrad totiž na problémy s viditeľnosťou na tomto mieste upozorňoval opakovane ešte pred samotnou tragédiou.
Po dramatickej nehode dnes zostala v teréne už len stopa v podobe starých podvalov, ktoré technici po udalosti vymenili za novú traťovú konštrukciu. Ukázalo sa pritom, že Dopravný úrad preveroval daný úsek približne pred ôsmimi mesiacmi v súvislosti s prešetrovaním incidentu z roku 2019. V rámci správy, ktorú zaslal Železniciam Slovenskej republiky, odporučil doplniť ďalšie návestidlá, keďže zakrivenie trate spôsobuje obmedzenú viditeľnosť niektorých signálnych bodov, uvádzajú tvnoviny.sk.
Odborník na železničnú prevádzku Jiří Kubáček v tejto súvislosti uviedol, že na podobných miestach sa bežne používajú takzvané opakovacie návestidlá. Podľa jeho slov majú za úlohu zvýrazniť hlavnú signalizáciu najmä v situáciách, keď môže byť zhoršená viditeľnosť, napríklad počas hmly či v tme, a tým znížiť riziko nesprávneho vyhodnotenia signálu rušňovodičom.

Snímky zo spisu naznačujú, že niektoré návestidlá sú v úseku za Pezinkom čiastočne zakryté vplyvom tvaru trate. Kubáček vysvetlil, že v oblúku dochádza k optickému križeniu svetiel, čo môže pre vodičov vlakov znamenať zložitejšiu orientáciu.
Reportéri si miesto nehody prezreli aj vo štvrtok 27. novembra. Zistili, že dokonca aj z nástupišťa, z ktorého v osudný večer odchádzal rýchlik smerujúci do Bratislavy, nie je možné jasne sledovať všetky signálne body. Viditeľnosť je podľa vlastného pozorovania značne obmedzená.
Prípad si všimli Demokrati
Na kontrolnú správu z marca nedávno upozornilo hnutie Demokrati, ktoré kritizuje, že kompetentné orgány odporúčania Dopravného úradu nebrali do úvahy. Podľa hnutia ide o tak závažné zlyhanie, že by malo viesť k odchodu ministra dopravy Jozefa Ráža. Ten bude v najbližších dňoch čeliť návrhu na odvolanie v parlamente.
Predseda Demokratov Jaroslav Naď uviedol, že Dopravný úrad podľa jeho názoru postupoval promptne a vydal dokument, ktorého adresátom musí byť ministerstvo dopravy. Poukázal na to, že ak sa správa k ministrovi nedostala, ide podľa neho o manažérske zlyhanie. Ak sa k nemu dostala a nedošlo k žiadnym opatreniam, považuje to už za problém možné právnej povahy.

Zostáva otázne, prečo ŽSR upozornenia úradu niekoľko mesiacov neriešili. Ministerstvo dopravy, pod ktoré železnice patria, tvrdí, že za posledné dva roky z tohto úseku nezaznamenalo žiadne hlásenia o anomáliách. Hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková uviedla, že úsek pri Pezinku patrí medzi technologicky najvyspelejšie na Slovensku a podľa stanoviska ministerstva spĺňa všetky súčasné bezpečnostné štandardy, vrátane požiadaviek na prehľadnosť signálov.
„Trať v Pezinku patrí medzi najmodernejšie na Slovensku a spĺňa všetky technologické a bezpečnostné kritériá, vrátane dohľadnosti na návestidlá. Vo všeobecnosti zároveň platí, že všetci rušňovodiči predtým, ako začnú jazdiť po konkrétnej trati, absolvujú takzvané poznanie trate a majú tak zmapovanú každú jednu časť. Aby ŽSR vylúčili akékoľvek pochybnosti, preverili hlásenia rušňovodičov za posledné 2 roky, počas ktorých z Pezinka a z Rače odišlo cca 34-tisíc vlakov. Hlásenie o neprehľadnosti alebo horšej viditeľnosti návestidiel/semaforov nezaznamenali ani jeden jediný raz,“ uviedlo ministerstvo v stanovisku pre TA3.
Kto nesie zodpovednosť za samotnú zrážku – či išlo o chybu rušňovodiča, o problém s umiestnením návestidiel, alebo o nedostatočné zabezpečenie trati – zatiaľ nie je jasné. O okolnostiach rozhodnú dve paralelné vyšetrovania, jedno vedené ministerstvom dopravy a druhé políciou.

