O pár dní vstúpi do platnosti nový grafikon verejnej dopravy na obdobie 2025/2026. V rámci zmien malo dôjsť k zastaveniu dopravy na regionálnej trati. Železničná spoločnosť Slovensko napokon od kroku ustúpila.
Už o pár týždňov vstúpi do platnosti každoročná zmena grafikonu vlakovej dopravy. Ako sme informovali v nedávnom článku, aj tento rok nechýbajú zmeny, ktoré na niektorých úsekoch zlepšia, ale naopak, aj zhoršia komfort cestujúcich.
Zlepšenie prípojov
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zverejnila na svojej webovej stránke kompletný dokument pre vlakovú prepravu na obdobie 2025/2026.
Zmeny majú vstúpiť do platnosti 14. decembra 2025. Grafikon prinesie nové spojenia, viac vlakových spojov v rannej a popoludňajšej špičke a podporí aj cestovanie v rámci dochádzania ľudí do zamestnania a škôl.
„Národný dopravca sa pri príprave zmien zameral najmä na zlepšenie prípojovosti, posilnenie vybraných úsekov s vysokým dopytom a rýchlejšie spojenia medzi najvýznamnejšími mestami,“ uviedol hovorca ZSSK Ján Baček.
Z rušenia boli prekvapení
Jednou zo zmien, ktorá sa negatívne dotkne cestujúcich, je rušenie vlakov na vybraných tratiach. K pozastaveniu dopravy dôjde napríklad na trase Šahy – Zvolen pre nízky dopyt po cestovaní. Obdobná situácia mala nastať aj na trati 151 Nové Zámky – Zlaté Moravce.
V nedávnom článku sme písali o tom, že hoci ide o okresné mesto, pre nízku vyťaženosť zrušili pred rokmi možnosť kúpy cestovných lístkov a teraz mal stav dospieť do bodu, že by aj poslední cestujúci prišli o vlakové spoje.
„Nie je tých vlakov veľa, aj pomerne úzka skupina cestujúcich, ale tých ľudí, ktorých sa to dotkne, tak pomerne významne,“ povedal jeden z cestujúcich zo Zlatých Moraviec.
Primátora mesta avizovaná informácia o rušení štyroch párov vlakov prekvapila. „Robí sa veľká výstavba baterkárne Šurany a veľa zamestnancov pravdepodobne bude cestovať do tohto priemyselného parku, ktorý vzniká, a toto, čo sa teraz deje, tomu nerozumiem,“ reagoval Dušan Husár.
Vlaky zachovajú
Osobné vlaky v tomto regióne napokon neskončia. Spoje tak medzi Zlatými Moravcami a Novými Zámkami zostávajú zachované, informuje STVR. Dávnejšie mali Zlaté Moravce napojenie na viacero smerov, postupne sa však zredukovali a miestnym zostal jediný spoj na smer Nové Zámky.
Podľa ZSSK sa vyťaženosť jednotlivých spojov pohybovala v desiatkach cestujúcich, ale ministerstvo dopravy, ktoré je objednávateľom výkonov na trati, počíta s vedením vlakov aj naďalej.
„Denne jazdia štyri páry vlakov a tento interval by mal byť zachovaný aj v budúcom kalendárnom roku,“ ozrejmil hovorca ZSSK Ján Baček.
Starosta obce Maňa Tomáš Pražák tento krok víta. „V budúcnosti, keď sa otvorí baterkáreň v Šuranoch, sa naši občania budú musieť nejako dopraviť do tých Šurian,“ vyhlásil.
Rezort dopravy v stanovisku ozrejmil, že vlaky sa podarilo zachovať vďaka dodatočným zdrojom financovania prevádzky. O aké peňažné zdroje ide, ale rezort nespresnil.


