Voľné parkovanie pri obchodných centrách sa stáva minulosťou. Reťazce ZAVÁDZAJÚ poplatky, aby ZASTAVILI dlhodobé blokovanie miest!

Zdroj: TASR, Canva
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Voľné parkoviská pri obchodných centrách boli dlhé roky samozrejmosťou. Situácia sa však mení – reťazce na Slovensku aj v Česku čoraz častejšie siahajú po regulácii. Dôvodom sú vodiči, ktorí parkoviská využívajú ako náhradné verejné státie, dlhodobé odkladiská firemných áut či vrakov.

Majitelia obchodných centier upozorňujú, že parkoviská mali slúžiť zákazníkom, nie ako celodenné či celoročné úložisko pre vozidlá obyvateľov okolitých sídlisk. Nezriedka sa stávalo, že miesta boli zaplnené aj v čase, keď mali predajne minimálnu návštevnosť. Informuje o tom portál Peniaze.

Žilina mení pravidlá: Parkoviská už nebudú útočiskom pre firemné autá

Koncepcia parkovania sa najviditeľnejšie mení v Žiline. Mesto spustilo novú parkovaciu politiku na sídliskách a reťazce reagujú. Jedným z prvých krokov bolo spoplatnenie veľkej plochy pri obchodnom centre Dubeň.

Nový systém zaviedol rampy a jasné pravidlá:

  • počas pracovných dní sú prvé dve hodiny zadarmo,
  • potom sa platí 1 euro za hodinu, najviac 6 eur denne,
  • cez víkend je bezplatné státie 4 hodiny.

V minulosti však parkovisko slúžilo aj študentom, obyvateľom okolitých bytoviek a majiteľom firemných vozidiel. Zavedené poplatky majú situáciu stabilizovať a ochrániť kapacitu pre zákazníkov.

Zdroj: TASR

Tesco v Žiline bude nasledovať: Rampy čoskoro pribudnú aj tam

Najväčšie žilinské Tesco pripravuje rozsiahlu reguláciu. Parkovisko s viac ako 500 miestami je už roky preplnené vozidlami, ktoré s nákupmi nemajú nič spoločné.

Reťazec už vyberá technologického dodávateľa, presný termín spustenia zatiaľ nezverejnil. Cieľ má však jasný – aby parkovacie miesta slúžili zákazníkom a nie ako dlhodobé státie pre nepojazdné autá, zamestnancov firiem či obyvateľov okolitých domov.

Lidl a Ikea v Česku zavádzajú limity: Zadarmo len prvé minúty

Na problémy upozorňujú aj české reťazce. Lidl vo viacerých mestách obmedzuje bezplatné parkovanie na 90 minút. Po prekročení limitu účtuje 100 českých korún za každú ďalšiu hodinu. Cieľom je uvoľniť miesta pre ľudí, ktorí skutočne prichádzajú nakupovať.

Reguláciu postupne zavádza aj Ikea. Vo väčšine predajní síce zostáva parkovanie bezplatné, no niekde platí limit – prvých päť hodín zadarmo, potom 50 korún za každú začatú hodinu.

Prečo regulácia pribúda? Reťazce hovoria o zneužívaní

Vozidlá obyvateľov sídlisk, dlhodobo odstavené firemné autá aj vraky sú najčastejším dôvodom, prečo obchodné centrá končia s neobmedzeným parkovaním.

Reťazce zdôrazňujú, že parkoviská boli vybudované pre zákazníkov, no realita v mnohých mestách ich prenútila zaviesť kontrolu a poplatky.

Zdroj: TASR

Štvrtá farba na semaforoch? Čo to bude znamenať, ak sa rozsvieti biele svetlo?

Biela farba má slúžiť ako špeciálny signál, ktorý sa aktivuje vtedy, keď sa v okolí objaví vyšší počet autonómnych vozidiel. Tieto autá dokážu komunikovať so systémom riadenia premávky a navzájom si odovzdávajú informácie o pohybe. Ak ich je na križovatke dosť, semafor môže naskočiť do bieleho režimu a umožniť doprave plynulejšie sa prelínať.

Ako rýchlo očistiť zamrznuté auto a vyhnúť sa pokutám za zle pochopenú značku so snehovou vločkou?

Vodiči bežných vozidiel by tak vedeli, že sa majú jednoducho „zviezť“ s autonómnymi autami a kopírovať ich správanie. To im umožní zorientovať sa aj bez tradičných signálov, pretože autonómne autá sa medzi sebou presne zosúladia.

Tento systém má priniesť viacero prínosov:

  • plynulejší prejazd križovatkami,
  • výrazné zníženie meškaní,
  • menšiu pravdepodobnosť vzniku zápch,
  • jednoduché pochopenie pre bežných vodičov.

Ako by biela farba fungovala v praxi?

Ako upozornilo zive.sk, kľúčom k celému konceptu je schopnosť autonómnych áut komunikovať s inteligentnou infraštruktúrou. Systém presne vie, kedy sa približujú vozidlá, z ktorého smeru a v akom čase. Na základe týchto údajov dokáže „vyskladať“ optimálny pohyb cez križovatku.

Ak je autonómnych áut dostatok, semafor prejde na biele svetlo a tie prevezmú riadenie dynamiky premávky. Vodič konvenčného auta tak vidí bielu farbu a bez stresu nasleduje tok vozidiel pred sebou. Ak však autonómnych áut v okolí nie je veľa, križovatka sa vráti do klasického režimu so známou červenou, oranžovou a zelenou.

Podľa simulácií môže takýto štvrtý svetelný signál ušetriť od 3 až po neuveriteľných 94 percent času stráveného čakaním. Rozptyl je veľký, keďže závisí od počtu autonómnych vozidiel aj od toho, ako je križovatka zaťažená.

Kedy sa biele svetlo stane realitou?

Hoci návrh vyvolal veľký ohlas, jeho zavedenie je stále vzdialené. Dôvod je jednoduchý – úplne autonómne vozidlá sú zatiaľ len vo vývoji.

Aktuálne najpokročilejšie systémy sa pohybujú na úrovni 3, keď auto zvládne jazdu v určitých podmienkach, ale vodič musí byť pripravený zasiahnuť. Úroveň 4 už znamená, že auto dokáže jazdiť samostatne na vybraných trasách bez potreby reakcie človeka.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti