Najlepšie slovenské nemocnice za rok 2025 sú už známe. Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) zverejnil výsledky svojho každoročného hodnotenia, ktoré porovnáva desiatky ukazovateľov kvality, spokojnosti pacientov a finančnej stability. Rebríčku opäť dominujú nemocnice z Ružomberka a Košíc, no medzi najlepšími sa objavujú aj nové mená.
Ústredná vojenská nemocnica SNP Ružomberok – fakultná nemocnica si už po šiesty raz udržala titul najlepšej štátnej univerzitnej a fakultnej nemocnice. Jej pozícia na čele rebríčka je dlhodobo stabilná a tento rok uspela až v ôsmich kľúčových hodnotiacich ukazovateľoch. Vynikla najmä pri miere rehospitalizácií, reoperácií či v spokojnosti pacientov.
V kategórii všeobecných nemocníc zostáva na vrchole Nemocnica Agel Košice-Šaca. Svoju dominanciu potvrdila aj v roku 2025 a podľa INEKO opäť preukázala vysokú kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti.
Stabilné poradie najväčších nemocníc
Na druhom mieste medzi štátnymi univerzitnými a fakultnými nemocnicami sa opätovne umiestnila Fakultná nemocnica F. D. Roosevelta Banská Bystrica a tretie miesto patrí Univerzitnej nemocnici Martin. Prvá trojica sa nemení štvrtý rok po sebe, čo podľa riaditeľa INEKO Dušana Zachara naznačuje dlhodobé trendy vo výkonnosti veľkých nemocníc.
Hodnotenie nemocníc vychádza najmä z dát medzi rokmi 2021 až 2024, ktoré inštitút zbiera zo zdravotných poisťovní, štátnych inštitúcií, NCZI, ministerstiev či operačného strediska záchrannej služby.
Veľké nemocnice
- Ústredná vojenská nemocnica SNP, Ružomberok
- Fakultná nemocnica s poliklinikou F.D. Roosevelta, Banská Bystrica
- Univerzitná nemocnica Martin
- Fakultná nemocnica s poliklinikou J. A. Reimana, Prešov
- Fakultná nemocnica s poliklinikou Žilina
- Univerzitná nemocnica Bratislava
- Fakultná nemocnica s poliklinikou Nové Zámky
- Fakultná nemocnica Trenčín
- Fakultná nemocnica Nitra
- Univerzitná nemocnica L. Pasteura, Košice
- Fakultná nemocnica Trnava
Súkromné nemocnice majú silnú pozíciu
V hodnotení všeobecných nemocníc je druhá bratislavská Nemocnica Bory, ktorá sa do rebríčka dostala po prvý raz. Tretie miesto patrí Nemocnici Topoľčany. INEKO upozorňuje, že prvé tri priečky obsadili zariadenia fungujúce ako akciové spoločnosti, pričom ide výlučne o súkromných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Podľa Zachara ide o historicky prvú takúto situáciu.
Aj v oblasti hospodárenia je rozdiel medzi typmi nemocníc výrazný. Súkromné zariadenia spravidla nemajú nesplatené dlhy a väčšinou hospodária s prebytkom, kým veľké štátne nemocnice zápasia s dlhodobou ekonomickou nestabilitou. INEKO zároveň dodáva, že nemocnice vo forme akciových spoločností alebo s. r. o. dosahujú lepšie ekonomické výsledky bez ohľadu na vlastníka.
Stredné a malé nemocnice
- Fakultná nemocnica AGEL Košice-Šaca
- Nemocnica Bory
- Nemocnica Topoľčany
- Ľubovnianska nemocnica, Stará Ľubovňa
- Nemocnica Poprad
- Dolnooravská nemocnica s poliklinikou, Dolný Kubín
- Nemocnica A. Wintera, Piešťany
- Hornooravská nemocnica s poliklinikou Trstená
- Kysucká nemocnica s poliklinikou Čadca
- Nemocnica Rimavská Sobota
Ukazovatele kvality: zlepšenia aj stagnácia
Medziročné porovnanie ukazuje, že ukazovateľ reoperovanosti sa zlepšil. Rehospitalizovanosť do 30 a 90 dní sa taktiež vyvíjala priaznivejším smerom, avšak z dôvodu upravenej metodiky už nie je možné porovnávať výsledky so staršími rokmi.
Výkonnosť nemocníc v počte vykonaných operácií po pandémii stagnuje, no spokojnosť hospitalizovaných pacientov rastie. Pozitívnou správou je aj to, že mediánová doba pobytu záchraniek na urgentných príjmoch sa po dlhodobom zhoršovaní stabilizovala pod hodnotou 21 minút, aj keď v poslednom roku mierne vzrástla.
INEKO dlhodobo upozorňuje, že jedným z predpokladov zlepšovania kvality verejných služieb je dostupnosť jasných a relevantných informácií. Transparentné hodnotenie podľa Dušana Zachara pomáha pacientom lepšie sa orientovať, zdravotníkom poskytuje spätnú väzbu a vytvára tlak na zlepšovanie kvality.
Inštitút však zdôrazňuje, že nenesie právnu zodpovednosť za presnosť pôvodných dát, no prípadné chyby priebežne preveruje a koriguje.

