Rok 2026 prinesie dopravným spoločnostiam dôležitú správu. Ich výdavky za prejazd spoplatnených úsekov ostanú nezmenené. Štát avizoval, že výška kilometrového mýta aj spôsob jeho výpočtu zostávajú rovnaké ako doteraz, čo je pre prepravcov vítanou informáciou najmä v období rastúcich nákladov na servis či zamestnancov.
Tento krok dáva firmám priestor plánovať si rozpočty s väčšou istotou. Pri nákladných autách, autobusoch či ťažkej technike totiž mýto tvorí významnú časť celkových nákladov. V praxi to znamená, že dopravcovia môžu počítať s rovnakou sumou za každý kilometer, ktorý prejdú na vybraných úsekoch.
Dôležité parametre, ktoré ovplyvňujú mýto:
- emisná trieda CO2
- počet náprav
- typ komunikácie
- počet najazdených kilometrov
Keď emisie rozhodujú o cene
Hoci samotné sadzby ostávajú bez zmeny, zásadnú úlohu stále zohráva európsky systém euromýta vychádzajúci zo smernice Eurovignette. Ten prináša spravodlivejší spôsob počítania poplatkov – vodič ekologickejšieho vozidla zaplatí menej, ten menej úsporného viac.
Tento prístup motivuje firmy obnovovať vozový park a prechádzať na šetrnejšie technológie. Pre podniky to často znamená vyššiu počiatočnú investíciu, no dlhodobé prevádzkové náklady sa môžu znížiť práve vďaka nižšiemu mýtu.
Európska únia zároveň počíta s tým, že výnosy z mýtneho systému sa budú používať na zlepšenie životného prostredia. Financovať sa môžu napríklad projekty ako:
- výstavba ekoduktov pre bezpečný pohyb zveri
- budovanie protihlukových stien
- revitalizácia mokradí a ďalšie ekologické opatrenia
Mýto verzus diaľničná známka
Ako uviedol techbyte.sk, Slovensko zostáva pri existujúcom modeli, kde fungujú dva rozdielne spôsoby platenia. Najmä dopravné firmy a vodiči vozidiel nad 3,5 tony platia mýto – teda poplatok vypočítaný podľa prejdenej vzdialenosti. Ide najmä o nákladné autá, autobusy či vozidlá ťažkého transportu. Cena je presne naviazaná na kilometre, čo znamená, že čím viac jazdia, tým viac zaplatia.
Na druhej strane je časovo viazaná diaľničná známka určená pre osobné autá a dodávky. Pri nej nezáleží na prejdenej vzdialenosti, ale na dĺžke obdobia, počas ktorého môže vodič diaľnice využívať. Typickým príkladom je ročná známka za 90 eur. Tento systém tak ostáva nezávislý od najazdených kilometrov, a preto nepatrí do skupiny „platby za každý kilometer“ ako mýto určené pre ťažšie vozidlá.
Rok 2026 tak neprináša žiadne skokové zmeny ani pre firmy, ani pre vodičov osobných áut. Prepravcovia môžu ďalej plánovať bez obáv zo zdražovania a štát môže zároveň pokračovať v podpore environmentálnych projektov financovaných z vybraných poplatkov.


