Pokus o návrat dvojkolesovej legendy Simson nedopadol podľa predstáv. Nemecká firma je krok od BANKROTU

Elektrické skútre e-schwalbe od firmy Govecs. Foto: e-schwalbe.com, Commons Wikimedia/Max schwalbe, canva
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

V bývalom „východnom bloku“ dlhé roky vynikali skútre, ktorých sa predali vyše milióna kusov. Nástupca chcel legendárnu značku oživiť a priniesol na trh elektrickú verziu s retro nádychom, takého úspechu sa však nedočkal.

Schwalbe (lastovička) bola prvým zo série „vtáčích“ motocyklov východonemeckej firmy Simson z durynského Suhlu. Popularita východonemeckej značky bola silná hlavne v minulom storočí, keď medzi 60. až 80. rokmi predal vyše 1,1 milióna kusov skútrov.

Elektrická verzia mala ohúriť trh

Legendárne motorky lákali aj robustnou konštrukciou, maximálnou 60-kilometrovo rýchlosťou za hodinu a pre mnohých bolo bonusom, že ju mohli riadiť už 15-roční šoféri. Ako píše Pravda, Simson sa tak stal prvkom dostupnej mobility a ikonou NDR.

Portál auto.cz priniesol v roku 2015 informáciu, že firma Govecs, ktorá sa zaoberá výrobou elektrických skútrov, sa postarala o znovuzrodenie dvojkolesovej legendy. Tá použila vzhľad Simsonu Schwalbe pôvodne z roku 1964. Firma ho nanovo vybavila elektromotorom.

Staršie verzie skútrov Schwalbe z NDR. Foto: Commons Wikimedia/Max schwalbe

Vznikol tak elektrický skúter v štýlovom retro vzhľade a celý názov stroja bol Govecs Electric Scooter. Nový e-Schwalbe model prišiel na mníchovský trh v roku 2017, pričom samotné skútre vyrábali v poľskej Wroclawi.

Elektrická verzia sa mala stať symbolom prémiového európskeho produktu. Za približne 5 400 až nad 8-tisíc eur si ju mohli zákazníci zakúpiť a s novým typom vdýchnuť život takmer zabudnutej značke. Jej cena ale začínala výrazne prevyšovať konkurenčné e-skútre, dovážané zväčša z Číny.

Drahé komponenty

Govecs inštaloval do stroja techniku vyvíjanú v spolupráci so spoločnosťou Bosch, keď však v tejto oblasti ukončila svoje pôsobenie, nemecká firma musela rýchlo hľadať alternatívne riešenie. Zameral sa na vlastný remeňový pohon a od roku 2023 umiestňoval do skútrov elektromotory od nemeckej spoločnosti SEG Electronics.

Elektrické skútre e-schwalbe od firmy Govecs. Foto: e-schwalbe.com,

Neskôr vznikol aj rýchlejší model zodpovedajúci triede do 125 kubických centimetrov s maximálnou rýchlosťou okolo 90 kilometrov za hodinu. Ani tieto zmeny či odkaz na zašlú slávu strojov nesplnili očakávania, ktoré mali priniesť nemeckí zákazníci, na ktorých Govecs cielil.

Plánované objemy predaja boli výrazne pod očakávaniami a vysoké náklady na európsku výrobu či používanie drahších súčiastok spôsobili dlhodobé straty.

Zisk nezabezpečil stabilitu

Ani sedemmiliónový zisk v roku 2025 nezabezpečil, aby sa firma udržala na nohách. V Mníchove pracovalo len zopár ľudí, ďalšie desiatky boli zamestnané vo výrobnom závode v Poľsku, kde už bol podaný návrh na reštrukturalizáciu podniku, ktorý chcel zachovať výrobu pre prípadného nového investora.

Teraz už len zostáva čakať, ako dopadne spoločnosť, ktorá sa orientovala len na jeden produkt, aj to vo veľmi úzkom zábere, ktorý sa napokon ukázal ako mimoriadne nerentabilný. Klesajúci dopyt po elektrických mopedoch, prípadne výber lacnejších použitých strojov spôsobili, že firma Govecs, ktorá mala od elektrického retro skútra veľké očakávania, napokon koncom novembra 2025 podala návrh na začatie insolvenčného konania.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie