Používanie mobilu za volantom patrí medzi najčastejšie a zároveň najpodceňovanejšie riziká na cestách. Ministerstvo dopravy SR preto spúšťa novú celoslovenskú kampaň „Nemobiluj! Šoféruj!“, ktorá má jasný cieľ – prinútiť vodičov odložiť telefón, kým sedia za volantom. Najnovšie zistenia totiž ukazujú, že mobil počas jazdy používa až tretina aktívnych vodičov, čo výrazne zvyšuje riziko nehôd s tragickými následkami.
Ministerstvo dopravy na základe aktuálnych dát spúšťa edukatívnu iniciatívu, ktorá má upozorniť na kritickú rolu pozornosti za volantom. Minister dopravy Jozef Ráž vyhlásil, že kampaň bude postavená na krátkych emocionálnych príbehoch pripomínajúcich reálne situácie, v ktorých sa vodiči môžu ocitnúť. Vizualizujú následky jediného momentu nepozornosti – chvíle, keď ruka siahne po telefóne.
Pri košickom obchodnom centre na Moldavskej ulici už stojí prvý symbol kampane: autovrak, ktorý má pripomínať dôsledky používania mobilu počas jazdy. Rovnaké inštalácie plánujú aj v Bratislave a Žiline. Ide o vizuálne varovanie, ktoré má primäť vodičov, aby sa nad svojím správaním zamysleli ešte predtým, než naštartujú.
Štatistiky, ktoré prezrádzajú realitu na cestách
Podľa prieskumu, ktorý pre Národnú diaľničnú spoločnosť uskutočnila agentúra NMS Market Research Slovakia na vzorke 1001 respondentov, používa mobil počas jazdy približne tretina vodičov. Až štvrtina z nich pritom priznala, že telefón používa pri takmer každej jazde.
Najčastejšie ide o telefonovanie – tejto činnosti sa venuje 69 % vodičov. Nasleduje navigácia (66 %) a viac než 40 % ľudí využíva telefón aj na prehrávanie hudby. Zarážajúce je aj to, že každý piaty vodič odpovedá na SMS alebo správy na sociálnych sieťach priamo za volantom.
K mobilu častejšie siahajú mladší šoféri a vysokoškolsky vzdelaní vodiči, ktorí často preceňujú svoje schopnosti či multitasking.
Roman Török z ministerstva dopravy upozorňuje, že napísanie jednej krátkej správy trvá približne päť sekúnd.
A práve týchto päť sekúnd môže byť rozhodujúcich.
- Pri rýchlosti 50 km/h auto prejde približne 69 metrov bez toho, aby vodič sledoval cestu.
- Pri 90 km/h je to už zhruba 125 metrov.
- Na diaľnici pri 130 km/h vodič „naslepo“ prejde viac ako 180 metrov.
V tom čase si vodič nemusí všimnúť prekážku, náhlu zmenu jazdy iného vozidla ani situáciu, ktorá si vyžaduje okamžitú reakciu. Navyše jazda s jednou rukou obmedzuje schopnosť rýchlo zatočiť či signalizovať. Ako potrebu mobilu za volantom minimalizovať?
Odborníci odporúčajú niekoľko jednoduchých preventívnych opatrení:
- Pred jazdou vypnúť notifikácie, aby vodiča nelákali prichádzajúce správy.
- Nastaviť GPS navigáciu ešte pred jazdou, nie počas nej.
- Telefón uložiť mimo dosahu, aby nebol vizuálnym či zvukovým rozptýlením.
- V prípade potreby komunikácie radšej na chvíľu zastaviť.
Kampaň ministerstva apeluje na to, že ani najdôležitejšia správa nestojí za risk, ktorý môže mať nezvratné následky.


