Na cestách pribúda nepozorných vodičov, ktorí počas jazdy siahajú po mobiloch. Podľa najnovšieho prieskumu ide o nebezpečný zlozvyk už u tretiny šoférov – a práve ten patrí medzi najčastejšie príčiny smrteľných nehôd.
Aj keď je manipulácia s mobilným telefónom za volantom zakázaná a sprevádza ju hrozba vysokej pokuty, vodiči si riziko stále neuvedomujú. Národná diaľničná spoločnosť preto upozorňuje na rastúci problém, ktorý sa najviac prejavuje u mladšej generácie vodičov. Informuje o tom portál tvnoviny.sk.
Nový prieskum odhalil znepokojujúce správanie vodičov
Podľa výsledkov prieskumu až tretina šoférov počas jazdy aktívne používa mobil – telefonujú, nastavujú navigáciu či vyberajú hudbu. Minister dopravy Jozef Ráž upozorňuje, že ide o trend, ktorý sa zhoršuje: „Tento trend je bohužiaľ rastúci s tým, ako mladšia generácia sa dostáva za volant.“
Mobil ako neviditeľná hrozba: reakcia sa spomaľuje
Odborníci upozorňujú, že držanie mobilu v ruke zamestnáva mozog a výrazne znižuje schopnosť rýchlo reagovať. „Vozidlo, ktoré ide 50-tkou, za sekundu prejde 14 metrov – a to môže byť rozdiel medzi bezpečnou situáciou a nehodou,“ vysvetľuje inštruktor autoškoly Jaroslav Výboštek.
Emotívne príbehy aj vraky áut: štát pritvrdzuje
Ministerstvo dopravy spúšťa novú kampaň „Nemobiluj! Šoféruj!“ Jej cieľom je zasiahnuť najmä mladých vodičov, ktorí s mobilom v ruke vyrastali.
Súčasťou kampane budú emotívne príbehy so smutným koncom, zdieľané na sociálnych sieťach. V Bratislave, Žiline a Košiciach sa zároveň objavia vystavené havarované autá – symbolická pripomienka, ako vyzerá následok pár sekúnd nepozornosti.
Odborníci radia: vypnúť zvuky, ignorovať notifikácie
Dopravní experti odporúčajú jednoduché opatrenia: vypnúť zvuky mobilu cez režim „Nerušiť“ alebo úplne odložiť telefón mimo dosahu. Dôležité je podľa nich uvedomiť si, že aj jediný pohľad na displej môže viesť k tragédii.

Rýchlokurzy končia
Doteraz bolo bežné absolvovať tzv. rýchlokurzy, ktoré trvali len niekoľko týždňov. Podľa Mateja Neumanna, hovorcu Ministerstva vnútra SR, však cieľom novej úpravy je pripraviť žiakov lepšie na reálne situácie v premávke: „Cieľom tejto zmeny je, aby uchádzač o autoškolu bol pripravený na jazdu v cestnej premávke a bola tak vyššia bezpečnosť.“
Podľa Ivana Rakoczu, konateľa jednej z bratislavských autoškôl: „Doteraz, keď ľudia chodili na výcvik, tak najskôr absolvovali teoretickú časť a až potom nasledovala praktická časť, ale oni neabsolvovali skúšku ešte.“
To znamená, že rýchlokurzy, ktoré umožňovali praktické jazdy aj pred absolvovaním testu, už nebudú možné.
Kurz bude rozdelený na teoretickú a praktickú časť. Žiak najskôr prejde teoretickým výcvikom a následne musí úspešne zvládnuť test, ktorý už dva roky generuje počítač. Iba po jeho úspešnom absolvovaní bude môcť vyraziť s inštruktorom do ulíc. Ak test neprejde, praktické jazdy absolvovať nemôže.
Inštruktor Milan Lapin upozorňuje: „Nestane sa to, že teraz niektorý žiak absolvuje v podstate teóriu, všetky jazdy ide na skúšky a štyrikrát nespraví test, lebo nepozná zákon tak dobre, aby v podstate do tej premávky vôbec mohol ísť.“
Podľa neho sa zmena zrodila aj kvôli častým nehodám, keď žiaci spôsobili dopravné situácie, ktoré v teórii ešte neprebrali.
Podmienka vzdelania
Okrem absolvovania testu musí mať uchádzač o vodičský preukaz skupiny B aj dostatočné vzdelanie. Podľa Rakoczu: „Úspešné absolvovanie nižšieho stredného vzdelania, to znamená absolvovanie posledného ročníka druhého stupňa základnej školy.“
Týmto sa chce rezort vyhnúť situáciám, keď žiak nie je pripravený ani po teoretickej stránke.
S novými pravidlami sa očakáva, že celkový kurz bude trvať približne štyri až päť mesiacov, čo je výrazne dlhšie než súčasné rýchlokurzy, ktoré niekedy zvládli uchádzači aj za tri mesiace. Podľa Neumanna sa tým zvýši bezpečnosť: lepšie pripravení žiaci spôsobujú menej nehôd.
Zmeny sa dotknú všetkých kurzov a budú sa týkať aj žiakov, ktorí absolvujú ďalšie rozširovanie skupín. Ak žiak neuspeje na teste, bude musieť absolvovať preskúšanie z odbornej spôsobilosti, aby mohol pokračovať.



